Marc Hollander, vrijwilliger ‘artist handling’ achter de schermen bij Ribs & Blues
RAALTE – Zo’n achthonderd vrijwilligers komen er tijdens het pinksterweekeinde in actie bij Ribs & Blues. Veel van hen zijn zichtbaar achter bars en muntenkassa, maar sommigen werken letterlijk en figuurlijk achter de schermen. Marc Hollander bijvoorbeeld is verantwoordelijk voor de ‘artist handling’ op (en vooral achter) het Deltastage. ”Artiesten en bands opvangen, een goede gastheer namens Ribs en Blues zijn en zorgen dat alles goed verloopt,” zo omschrijft de Raaltenaar zijn activiteiten. Intensief werk, dat zeker. “Dinsdag als alles afgelopen is, dan merk je pas hoe moe je bent.”
Marc, in het dagelijks leven werkzaam bij een arbeidstrainingscentrum voor jongeren in Deventer, is al zo’n tien jaar vrijwilliger bij het Raalter festival. Eerst als medebedenker en organisator van de entertainmentactiviteiten en nu sinds vier jaar verantwoordelijk voor de ‘artist handling’. Zelf is hij een echte liefhebber van blues en indiemuziek. Voor Pinksteren beluistert hij ook uitgebreid de geprogrammeerde bands op het Deltastage. ”Mooi werk. Zeker de buitenlandse bands zijn hartstikke positief over de geweldige sfeer hier. Vaak gaan ze het terrein op om te genieten. Amerikanen zijn ook altijd verbaasd dat we hier bijvoorbeeld een Oklahoma en Mississippi-bar hebben. Zouden wij ook hebben bij een Salland-bar in Texas natuurlijk. Vorig jaar was tv-presentatrice Sophie Hilbrand voor een reportage meegekomen met Krystl die samen met Rachèl Louise en Elske DeWall de groep The BlueBirds vormt. Die was echt verrast door de gemoedelijkheid hier in Raalte.”
Rond bands gaan vaak wilde verhalen over grote hoeveelheden drank die klaar moet staan en andere extreme eisen waaraan de organisatie dan dient te voldoen. Volgens Marc valt dat nogal mee. “Op het Deltastage staan natuurlijk vooral wat minder bekende bands. Die zijn vooral blij dat ze hier kunnen spelen en dat alles zo goed geregeld is. Van te voren krijg je een wensenlijstje met bier, al dan niet glutenvrij, wijn, soms whisky en nootjes, dat soort dingen. Er wordt ook vaak gevraagd naar hummus (van kikkererwten) en candybars trouwens. Veel artiesten zweren daarbij. Soms zijn er grappenmakers, die zetten dan Playmobil op het wensenlijstje. En er zijn natuurlijk veel bands die meteen beginnen te roepen: ‘Waar zijn nu die ribs?’ Die halen we dan gewoon op het terrein. Vorig jaar wilde Tim Knol al direct bij zijn komst spareribs eten. Eerst optreden, dan haal ik ze, heb ik gezegd.”
Gekoeld bier
“Ik heb een eigen koelkastje met gekoeld bier, water en zo. Het eerste jaar stond dat direct achter het podium, maar daarvan heb ik geleerd. Iedereen kon er bij, dus die was altijd heel snel leeg. Nu staat die in mijn eigen portocabin achter het Deltapodium. Dan kan ik zelf zorgen dat zo’n blikje koud bier of flesje water bij de artiest komt.”
Het werk begint voor hem op vrijdag met de opbouw (na maanden van vergaderen en voorbereidingen). Zaterdagavond staat dit jaar in het teken van de nieuwe Delta Club Burlesque maar vooral eerste pinksterdag wordt een lange dag. De Raalter vrijwilliger is dan al ’s morgens rond 9 uur paraat op de Domineeskamp. Rond half 11 komen de eerste artiesten het nog gesloten terrein oprijden. “Als een band er twee uur voor het optreden nog niet is, dan ga ik bellen naar het management, waar blijven ze? Meestal gaat dat goed gelukkig. Een enkele keer kunnen ze Raalte of de speciale artiesten- en crewingang niet vinden. Of ze staan al bij het verkeerde podium. Daarna zorg je dat elke band op tijd begint en stopt. En daarna gaat opruimen. Sommigen hebben de neiging om na een geslaagd optreden backstage te blijven hangen, na te genieten en na te kletsen. Terwijl het op zo’n dag een behoorlijk strak schema is en de volgende band snel moet gaan opbouwen. Dan moet je dus even vriendelijk om wat meer tempo vragen. Ik heb ook altijd een paar stevige jongens van de scouting bij mij die de hele dag helpen, dan gaat het snel.”
Storing
Ontvangen van bezoekers, gasten, journalisten en fotografen, maar ook overleggen en afstemmen met Frank Satink en Lynet van Rossum (verantwoordelijk voor de artist handling op het Mainstage, de optredens op de twee podia zijn op elkaar afgestemd) horen bij zijn uitgebreide takenpakket. En natuurlijk oplossingen zoeken als er iets fout gaat. Vorig jaar had bijvoorbeeld de Texaanse gitariste Jackie Venson te kampen met een technische storing. “Je kon haar gitaar nauwelijks horen. Bestuurslid Rob Telgenkamp was er toevallig bij en toen hebben we halverwege besloten om helemaal te stoppen en dat probleem eerst op te lossen. Jackie Venson is toch het boegbeeld van haar band en die kon je nauwelijks horen. Daarna zijn ze verder gegaan. Ondanks het strakke schema op het Deltastage lukte dat. Uiteindelijk hebben we dat de rest van de dag keurig ingelopen met hier en daar wat schuiven.” Bij die band van Venson zat ook een blinde drummer. “Hij bouwde helemaal zelf zijn drumkit op, niemand mocht hem daarbij helpen. En hij ruimde na het optreden ook helemaal zelf alles weer op, heel bijzonder.”
Zwierend
Bij een ander optreden vorig jaar van ‘Pert Near Sandstone’ was er opeens een enthousiaste fan op het podium. “Dat was een echte Amerikaanse country en bluegrassband, met een tapdanser als percussionist, allemaal heel erg feestelijk. Het was het laatste optreden van de dag en opeens was er een vrouw vrolijk aan het dansen op het podium. Die was over een hek geklommen. De band speelde gewoon door, maar publiek op het podium is toch niet de bedoeling. Ik heb het ook niet eerder meegemaakt. Marc, je zult wat moeten doen, zei presentator Jaap Harmsen die naast mij backstage stond te kijken. Ik heb even gewacht tot ze aan de zijkant van het podium was, ben snel naar haar toe gelopen, heb ingehaakt en zo zijn we al zwierend de coulissen in verdwenen. Je wilt natuurlijk geen vervelende scene maken of zoiets. Dat zou helemaal niet bij de sfeer van Ribs & Blues passen.”
Foto: Marc Hollander doet backstage de ‘artist handling’ tijdens Ribs & Blues.
Meer foto's
