Home / Nieuws / Te weinig parkeerplaatsen in uw straat? Geef het door!

Te weinig parkeerplaatsen in uw straat? Geef het door!

RAALTE – Het autobezit neemt toe. Hierdoor kan er een tekort aan parkeerplaatsen ontstaan. Vooral in woonwijken kan dit vervelend zijn. De gemeente Raalte wil graag een beter beeld krijgen van waar men een tekort aan parkeerplaatsen in de straat ervaart. Daarom roept de gemeente inwoners op dit door te geven via www.raalte.nl/parkeerdruk.

In 1995 lag het autobezit op 0,86 per huishouden. Verwacht wordt dat dit in 2030 op 1,13 auto’s ligt. Meldingen over een tekort aan parkeerplaatsen komen meestal uit oudere woonwijken. Maar ook in nieuwe woonwijken kan hier sprake van zijn.

Online vragenlijst

Om een goed beeld van de huidige situatie te krijgen heeft de gemeente uw hulp nodig. Vindt u dat er een tekort is aan parkeerplaatsen in uw straat? Geef het door! Vul de online vragenlijst in op www.raalte.nl/parkeerdruk. Dit kan tot en met vrijdag 19 juli.

Vervolg

De binnengekomen locaties worden geïnventariseerd, gebundeld en op hoofdlijnen geanalyseerd. Meldingen die de afgelopen twee jaar zijn gemaakt worden ook meegenomen. De uitkomsten en mogelijke vervolgstappen worden in het najaar aan de gemeenteraad voorgelegd.

Lees ook

Rustpunt De lange Pier geopend in Lettele

LETTELE – Aan de Butersdijk in Lettele is sinds mei dit jaar een nieuw rustpunt …

5 comments

  1. Als er nu parkeerplaats tekort is betekent het dat er teveel auto’s zijn. Juist nu het terugdringen van schadelijke stoffen van oa auto’s zeer actueel is (understatement) moet iedereen bij zichzelf te rade gaan of die auto nog wel nodig is. Het is bijvoorbeeld gewoon genant als je ziet hoeveel kinderen er naar school worden gebracht met de auto omdat de school misschien we een kilometer van de woning staat.
    Maar misschien heeft de gemeent wel andere plannen, bijvoorbeeld bij zo’n melding met de betreffende personen bespreken of die auto niet vervangen kan worden door een e-bike. Trouwens, naast fysiek beperktere mensen en voor woon-werkverkeer op grotere afstanden is dat de enige juiste toepassing van een e-bike, maar dat terzijde. Als je ziet hoeveel er tegenwoordig te beroerd zijn zelf te trappen (op weg naar de sportschool), zadel op het laagst, power op maximum..
    Maar goed, we zijn benieuwd naar de achterliggende gedachte van de gemeente. Uitbreiding parkeerplaatsen lijkt me niet.

  2. @Geurt. Pracht verhaal, maar helaas niet realistisch. Juist door overheidsbeleid zijn de mensen min of meer gedwongen om meer auto’s aan te schaffen, hopelijk dat elektrisch rijden in de toekomst een oplossing zal blijken hoewel ik betwijfel of dit ooit op grote schaal zal gebeuren. De overheid werkt deze groei in de hand omdat:
    – Paren tegenwoordig economisch gedwongen zijn beiden te werken en dus vervoer nodig hebben.
    – Openbaar vervoer steeds verder afgebroken wordt terwijl we geacht worden op steeds vreemdere tijden en dagen te gaan werken, het veiligheidsgevoel van m.n. vrouwen en meisjes niet dusdanig is dat ze op alle tijdstippen graag op de fiets of in het OV gaan.
    -Ziekenhuizen, scholen, staatsinstellingen steeds meer geconcentreerd worden in hele grote steden en dus extra vervoer oproepen.
    -Wanneer maar 10% van de spits-forenzen hun auto zou laten staan trein en bus dit absoluut niet kunnen opvangen, dat is nu al problematisch.
    Kortom, ik denk dat je visie, in principe zeer toe te juichen, onder de huidige omstandigheden niet haalbaar is.

    • @Kees, helemaal mee eens. Maar het is gewoon lekker om e.e.a. eens lekker te ventileren.

      er moet e.e.a. gebeuren:
      – Paren tegenwoordig economisch gedwongen zijn beiden te werken en dus vervoer nodig hebben: er moet nu eens serieus gekeken worden naar thuiswerken (als het werk het toestaat) want de techniek is er al jaren.
      – Openbaar vervoer steeds verder afgebroken wordt terwijl we geacht worden op steeds vreemdere tijden en dagen te gaan werken, het veiligheidsgevoel van m.n. vrouwen en meisjes niet dusdanig is dat ze op alle tijdstippen graag op de fiets of in het OV gaan: Het is wachten op het (zal nooit gebeuren) moment dat het ov weer opgebouwd gaat worden. Dat is het moment dat politici eens in lange termijn gaan denken en niet in eigen termijn (utopie).
      -Ziekenhuizen, scholen, staatsinstellingen steeds meer geconcentreerd worden in hele grote steden en dus extra vervoer oproepen: Het is wachten op het (zal nooit gebeuren) moment dat het ov weer opgebouwd gaat worden. Dat is het moment dat politici eens in lange termijn gaan denken en niet in eigen termijn (utopie).
      -Wanneer maar 10% van de spits-forenzen hun auto zou laten staan trein en bus dit absoluut niet kunnen opvangen, dat is nu al problematisch: Het is wachten op het (zal nooit gebeuren) moment dat het ov weer opgebouwd gaat worden. Dat is het moment dat politici eens in lange termijn gaan denken en niet in eigen termijn (utopie).
      tja..

  3. @Geurt. Thuiswerken kan in bepaalde gevallen een oplossing zijn maar in het runnen van een bedrijf is teamwerk, dus (informeel) onderling contact van de medewerkers van het grootste belang voor succes. We zouden het toch raar vinden wanneer Ronald Koeman tegen de spelers van Oranje zou zeggen “We gaan besparen op trainingskampen en vanaf nu moeten jullie maar individueel thuis tegen de garagedeur gaan oefenen”?

    • Hoi Kees,
      Daarom gebruik ik altijd de zin ‘als het werk het toestaat’, zeker ook tijdens feestjes waarbij we het nodig vinden de wereld weer eens te verbeteren bij een goed glas bier. Want voor je uitgesproken bent staan ze al op de achterste benen om je met metselaars, doktoren, monteurs, chauffeurs (of voetballers…) om de oren te slaan.
      Als diegenen in de gevallen waarbij het werk gewoon toestaat er nou eens serieus mee zouden beginnen scheelt dat al een slok op een borrel in ons parkeer- en file land. 2 dagen thuis, 3 dagen kantoor zal zelfs al verschil maken (denk ik)

      volgens mij dwalen we af….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.