Home / Sallandcentraal / Het Melkmeisje op 17.500 miniklompen

Het Melkmeisje op 17.500 miniklompen

Martin Dijkman komt na zijn Nachtwacht op klompen met nieuw mozaïek

LUTTENBERG – Het aanvankelijke plan was een mozaïek van 500.000 miniklompen, maar daar heeft klompenmaker Martin Dijkman uit Luttenberg na rijp beraad toch vanaf gezien. Zijn doel nu: in navolging van zijn ‘De Nachtwacht op klompen’ (30.000 beschilderde miniklompen) een mozaïek van Het Melkmeisje van Johannes Vermeer van 17.500 klompen. Twee weken geleden begonnen vrijwilligers met schilderen. Een monnikenwerk. “Ik heb Het Melkmeisje in pixels gezet”, vertelt Martin. “Elke klomp bestaat uit twee pixels, dus twee verschillende kleuren.” Martin hoopt het werk over een jaar, anderhalf jaar klaar te hebben.

Wat hij anders doet na zijn ervaringen met De Nachtwacht, die in 2010 gereed kwam? Helemaal niet zoveel. “Maar met het oog op het vervoer en de opbouw van het mozaïek heb ik nu wel voor kleinere panelen gekozen”, vertelt hij. “Die van de Nachtwacht zijn 1.08 bij 1.22 meter. Dat zijn echt gewichten. Die moet je met twee personen vastpakken. En dan is het opbouwen van de Nachtwacht een beste klus. Nu kies ik voor panelen van een 54 bij 54 centimeter. Dan kan ik het alleen.”

De Nachtwacht op klompen was een enorme publiciteitsstunt. Datzelfde geldt ook voor Het Melkmeisje. “Het idee ontstond een paar jaar geleden. Ik dacht aan een enorm klompenmozaïek van 500.000 klompjes. Hoe mooi zou het zijn als allemaal mensen, jong en oud, daaraan mee zouden helpen? Ik heb er met diverse partijen over gepraat. De gemeente, de toerismebureaus, deskundigen, noem het maar op. In 2017 deed ik een pitch bij Doorpakken Salland (een nieuw subsidieproject, red.). Daar zagen ze er direct wat in. Nog meer brainstormen vervolgens. Maar uiteindelijk kwamen we tot de conclusie: te groot. Ik zou een grote hal nodig hebben om zo’n gevaarte te laten maken. Dus vooraf heel veel kosten maken, zonder dat je wat kunt laten zien. Zo’n financieel risico wilde ik niet lopen.”

Van Gogh

Dus terug naar het begin. Een wat bescheidener klompenmozaïek. Van nog steeds 17.500 klompen. En nog steeds van 2.7 bij 3.2 meter. Martin dacht ook aan werken van Vincent van Gogh, maar koos uiteindelijk voor het Melkmeisje. “Ik vind dat een mooi schilderij.” Het Melkmeisje is een veel rustiger compositie dan de Nachtwacht (met enkele tientallen mensen erop), het lijkt logisch om te concluderen dat het werk als mozaïek daarom beter uit de verf zal komen. Volgens Martin is dat niet waar. En die overweging speelde zeker niet mee bij zijn keuze. “De Nachtwacht doet het prima in pixelvorm; het Melkmeisje ook. Met pixels is het telkens afwachten hoe het uitpakt. Bij de schilderijen van Van Gogh werkte het minder goed.” De verf krijgt hij van Old Holland in Driebergen, een van de oudste olieverfleveranciers van Nederland (sinds 1664). Daarvoor moest er eerst wel wat water naar de zee. “Ik had ze een paar keer gemaild en gebeld, maar hoorde niks meer van mijn voorstel. Pas na een half jaar kon ik langskomen. Ik legde uit wat ik van plan was en ze waren toen ook direct enthousiast. Het was meteen geregeld.” Want, en dat wil Martin maar benadrukken, de mensen moeten het verhaal achter de mozaïeken kennen, het werk vervolgens zien en beseffen wat voor monnikenwerk het productieproces was. “Dan krijgen ze er een gevoel bij.”

Crisis

Toch heeft de Nachtwacht op klompen hem niet helemaal gebracht, waar hij op had gehoopt. Ja, hij verscheen vaak in de pers, ja het werk werd geëxposeerd in onder andere Berlijn, Bangkok, Utrecht, Zwolle en Deventer en ja, het is een leuke publiekstrekker bij zijn toeristische klompenatelier in Luttenberg, maar Martin had meer reuring verwacht. “Maar dat komt ook door de timing. Toen we de Nachtwacht presenteerden, begon de economische crisis pas echt. Het aantal beurzen daalde. Het werd me duidelijk dat om er belangstelling voor te krijgen de mensen het eerst met eigen ogen moeten zien. Het verhaal moesten ze kennen. Weet je wat altijd goed werkt? De mensen via hun mobieltje naar de Nachtwacht op klompen laten kijken. Op een klein scherm lijkt het net de echte Nachtwacht.”

Finesse

Vrijwilligers vinden, was geen probleem. Die woensdagmiddag zitten er vier klompjes te schilderen. Twee kleuren per klompje, maar slechts een helft per keer. Want de verf moet daarna drogen. Sonja uit Heino gaf zich met enkele leden van haar wandelgroepje op. “We voelden op onze klompen aan dat Martin hulp nodig had”, grapt ze. “Het is een mooi tijdverdrijf. De sessies duren zo’n 2,5 uur. Ik denk dat we een kleine honderd klompjes per sessie halen.” Martin vult aan: “Na twee uur begint de finesse eraf te gaan. Het moet wel nauwkeurig gebeuren.” Martin heeft een uitvoerig administratief systeem bedacht om de klompjes (met al hun verschillende kleuren) op te slaan. Het is en blijft een enorme klus. Maar hij hoopt dat het het zo meteen allemaal waard was. “Ik krijg hier mensen op bezoek die me, als ze de Nachtwacht hebben gezien, vertellen dat ze kippenvel hebben. Daar doe je het voor.”

Lees ook

Concert More Music Orkest in Okkenbroek

REGIO – Het More Music Orkest verzorgt op zaterdag 16 november een najaarsconcert in zaal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.