RAALTE – Als de raad nog voor de zomer positief besluit, is de gemeente maximaal 1,1 miljoen euro kwijt aan het ondergronds brengen van de stroomkabels in Raalte-Zuid. Als de gemeente Raalte later beslist, komt er 4,5 ton bij op. Bij een snel positief besluit kan netbeheerder Tennet deze zogenaamde ‘verkabeling’ namelijk nog meenemen bij een onderhoudsprogramma dat in 2021 gepland staat (het voorbereidingstraject duurt twee jaar).
Niet te vroeg gejuicht: wethouder Wagenmans stelt dat Raalte niet over het geld beschikt en zet erop in dat de Provincie het bedrag betaalt. Daarbij trekt hij op met de gemeenten Deventer, Almelo en (sinds kort) Enschede. Werkgroep Kabelvrij Raalte is duidelijk: “Op naar de volgende fase wat ons betreft. Wie A zegt moet ook B zeggen, vinden we. Wij blijven de gemeente Raalte ondersteunen waar we kunnen om voor elkaar te krijgen dat de provincie ook financieel gaat bijdragen.”
Op basis van de Wet Versnelling Energietransitie (VET) kunnen gemeenten en provincies de netbeheerder Tennet verzoeken om hoogspanningstracés te verkabelen of te verplaatsen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft vastgelegd welke tracés hiervoor in aanmerking komen. Ook het tracé in Raalte-Zuid is daarbij aangewezen. Raalte neemt met de eerder genoemde gemeenten (ook allemaal met een aangewezen tracé) en de provincie Overijssel deel aan een pilot van het ministerie. Daarmee wordt onderzocht of er financieel voordeel behaald kan worden door de werkzaamheden te koppelen aan andere opgaven en hoe de samenwerking tussen gemeenten, provincie en Tennet dan vorm moet krijgen.
Het verkabelen van de tracés in Raalte kost naar schatting 8 miljoen. Er is bestuurlijk vastgelegd dat gemeenten maximaal twintig procent van de kosten betalen: dus in het Raalter geval 1,1 miljoen of 1,55 miljoen. Maar de betrokken gemeenten houden nu hun handje op bij de Provincie. “Het is een leuk bestuurlijk spelletje”, stelt Wagenmans. “We zijn er nu vier jaar mee bezig. De provincie wilde er eerst niks van weten, maar inmiddels is de politieke wil er.”
Varianten
Tennet heeft inmiddels een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor het tracé in Raalte. In Raalte wordt onderscheid gemaakt tussen een westelijk tracé en een oostelijk tracé. Inmiddels is voor beide tracés een voorlopige voorkeursvariant benoemd. Voor het westelijk tracé is dat de variant die parallel aan de huidige bovengrondse lijnen ligt. Voor het oostelijk tracé is er een variant, waarbij ook de bestaande verbinding zoveel mogelijk wordt gevolgd. De ligging nabij de volkstuinen moet echter nog geoptimaliseerd worden.