Home / Nieuws / Huls botst met Den Haag over ‘achterstelling provincies’

Huls botst met Den Haag over ‘achterstelling provincies’

Ministerie gaat niet in op laatste brief van Raaltenaar over Rijksinvesteringen in het wegennet

RAALTE – Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weigert dieper in te gaan op de laatste brief van Raaltenaar Kees Huls over de, volgens hem stelselmatige, achterstelling van de provincie Overijssel als het gaat om Rijksinvesteringen in het wegennet. Daarnaast stelt het Ministerie dat het zich het recht voorbehoudt om niet langer te reageren op eventuele toekomstige brieven en e-mails van Huls. “Tenzij er sprake is van nieuwe feiten of omstandigheden.” Huls kondigt aan om andere wegen te zoeken om zijn ongenoegen over de ‘achterstellingen’ (ook op andere beleidsterreinen) te uiten.

“De minister heeft uitgebreid op uw vorige brieven gereageerd en de noodzaak ontbreekt daarom om uw standpunten opnieuw voor te leggen”, zo reageert het ministerie. Huls concludeert: “Het ministerie kapt de communicatie dus af zonder mijn berekeningen ook maar geargumenteerd te weerleggen!” Hij vraagt zich af hoe hij nu verder actie gaat voeren. Huls stelt dat de lagere bestuurslagen, om de lijnen naar Den Haag maar open te houden, niet op hun strepen durven te gaan staan. “Ook de lokale bestuurders van de landelijke partijen laten hun oren meestal hangen naar hun partijgenoten in de regering, hoewel daar wel enige verbetering te constateren is: de motie Von Martels over de N35 werd door alle partijen in de Tweede Kamer ondersteund met uitzondering van de PvdD. Ook kwam de provinciale VVD kort voor de statenverkiezingen met harde plannen voor de N35. Zij willen zelfs een echte autosnelweg en niet een vierbaans weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. Hierbij gaan ze dus tegen de visie van hun eigen minister in.”

Angst

Huls kaartte zijn frustraties over de verdeling van de Rijksgelden in december ook aan bij de Provinciale Staten van Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland. “Buiten een reactie van de Partij van het Noorden verder helemaal niets gehoord. Ook weer die angst voor Den Haag. Ik zou willen voorstellen dat alle inwoners van betrokken provincies hun Motorrijtuigenbelasting gedurende vijf jaar niet betalen omdat zij er vrijwel niets van terugzien in tegenstelling tot de inwoners van de Randstad. Of deze belasting overmaken aan hun eigen provincie. Maar ja, de inwoners van deze provincies zijn daar waarschijnlijk niet voor te porren, zijn te vriendelijk en te bescheiden. Dat is waarschijnlijk ook het probleem! We laten het ons allemaal maar welgevallen.”

Groningen

Huls ziet meer achterstellingen. Hij verwijst naar de situatie in de provincie Groningen, die volgens hem niet heeft geprofiteerd van alle gasinkomsten, de armste provincie is gebleven en zich geconfronteerd ziet met aardbevingen. “Ook het overhevelen van de zorgtaken van het Rijk naar de gemeenten is een drama. De bijbehorende Rijksfinanciering deugt van geen kanten, zie ook het artikel in De Stentor van 19 maart, waarin de Zwolse wethouder Sloot tot de conclusie komt dat Zwolle gekort wordt op de zorggelden en dat deze allemaal naar het westen gaan.” Huls heeft nog wel een ander ideetje, maar zal ook wel weten dat dat niet bepaald realistisch is… “We zouden ons, net als Aruba, Curaçao en St. Maarten, met de betrokken provincies kunnen ‘afscheiden’, als een aparte entiteit binnen het Koninkrijk der Nederlanden, waarbij Den Haag alleen nog wat te zeggen heeft over defensie. Gezien de gesproken taal zouden we dit land West Saksen kunnen noemen!”

Lees ook

Ondergronds brengen hoogspanningsleiding Raalte stuk dichterbij

RAALTE/ZWOLLE – Het Platform Kabelvrij Raalte is blij met het besluit van de provincie Overijssel …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.