Home / Sallandcentraal / Winkelcentrum Raalte moet aantrekkelijker

Winkelcentrum Raalte moet aantrekkelijker

RAALTE – Het is de bedoeling om het centrum van Raalte flink aantrekkelijker te maken. De gemeente is hiertoe begonnen met het maken van een ruimtelijk kwaliteitsplan. Hoewel wethouder Dennis Melenhorst het nog lang niet officieel kan bevestigen (de plannen zijn immers nog niet uitgewerkt en de raad moet eerst ook nog een fiat geven), lijkt het erop dat de Grote Markt een nieuwe bestrating krijgt. “Het is logisch om de bestrating mee te nemen in de uitwerking van het plan”, zo stelt hij.

Voor het maken van het ruimtelijk kwaliteitsplan trekt de gemeente een half jaar uit. Raalte hoopt de resultaten na de zomer bekend te kunnen maken. Het kwaliteitsplan heeft niet alleen betrekking op de Grote Markt, maar ook op de rest van het centrum. De gemeente kijkt daarbij verder onder andere naar de kwaliteit van de entrees van de winkelstraten, hinderlijke obstakels in de straten en de parkeersituatie. Als het gaat om de Grote Markt worden ook de opties voor straatmeubilair, groen en waterpartijen onder de loep genomen. Ook ondernemers (ROV) en bewoners van het centrum mogen meepraten. Het is de bedoeling om hen tijdens een gespreksavond een aantal scenario’s voor te leggen. Op dit moment zijn er voor ingrijpende maatregelen geen potjes beschikbaar, maar ook daar wordt te zijner tijd naar gekeken. “Maar het centrum heeft urgentie”, voegt burgemeester Martijn Dadema toe. “Het is zaak om door te pakken.”
Dadema zegt het niet voor niets. Bezoekers waarderen het centrum van Raalte met een gemiddeld rapportcijfer van 6. Kritiekpunten: Raalte mist sfeer, Raalte mist gezelligheid. De kleinschaligheid en gastvrijheid mogen daarentegen op waardering rekenen. Ook waarderen de bezoekers de vele activiteiten in het centrum en de goede bereikbaarheid.
Overigens kijkt de gemeente niet alleen naar de openbare ruimte in het centrum. Ook het winkelaanbod en andere manieren om het centrum aantrekkelijker te maken, worden in andere trajecten onder de loep genomen.

Lees ook

Biografie ‘Ik Bruuthus’ over Berthus Westerhuis

Gitarist Frankenstein groeide met eigen studio uit tot sleutelfiguur in Nederlandse metal LUTTENBERG/NIEUWLEUSEN – “Het …

8 comments

  1. Er wordt vaak gekscherend gezegd dat de ambtelijke molens langzaam draaien maar ik heb zo het idee dat het ROV zelf nou ook niet echt staat te trappelen om de handen uit de mouwen te steken. Misschien heb ik iets gemist hoor maar welke duidelijke initiatieven heeft het ROV, al dan niet samen met de bewoners van het centrum, inmiddels ontwikkeld? De plannen om het centrum aan te passen bestaan toch alweer enkele jaren? Werd eerder de schuld van de teruglopende klandizie nog geschoven op het betaald parkeren, is het nu weer de uitstraling van het centrum. Er werd toen en ik vermoed nog steeds voorbijgegaan aan het feit dat internet-shoppen de grootste boosdoener is. Dat los je mijns inziens niet op met vrij parkeren, een waterpartij hier of een bankje daar. (Dat die keien er op de Grote Markt uit moeten staat buiten kijf! Daar breek je je nek over!) De ondernemers zullen, willen ze de mensen in hun winkel terugkrijgen, vooral zelf aan de bak moeten om het tij te keren. Het is namelijk geen vanzelfsprekendheid dat wanneer er mooie evenementen in Raalte worden georganiseerd de ondernemers daarvan, zonder zelf te investeren, mee kunnen profiteren. In Heino hebben de ondernemers, winkeliers en Gemeentebelangen Heino ook de handen ineengeslagen. En wat ik daarvan hoor werkt dat prima!

  2. Ik bedoel natuurlijk Plaatselijk Belang Heino i.p.v. Gemeentebelangen Heino

  3. @Marian,
    Had ik ook zo kunnen schrijven….
    Het ROV schijnt geen gezamenlijk belang te kunnen uitstralen. Bij extra koopavonden, winkelzondag en andere extra koopdagen bij bv evenementen doet een groot deel gewoon niet mee.
    Winkelen heet tegenwoordig “beleving” , echter van enige beleving in Raalte is te weinig te beleven.
    Het lijkt er op dat eerst een plan wordt bedacht en dan pas wat een resultaat hiervan zou moeten zijn.
    Als ik in een winkel vraag wat de winkelier merkt van gratis parkeren (en dat heb ik vaak gevraagd) dan is bijna altijd de reactie: “nog weinig van te merken, moet groeien”
    Opleuken centrum is niet bij voorbaat een succes, daar komt veel meer bij kijken, met name echte ondernemers die een gezamenlijk belang durven uit te stralen. Dat hoeft een gemeente niet te doen, juist niet.

  4. Ten tijde van de invoering ‘gratis parkeren’ heb ik met een opiniestuk getiteld ‘de bladblazer en gratis parkeren’ getracht de Raalter politici en de leden van het Raalter ROV eens goed te laten na te denken over de enorme hoeveelheid geld die ‘gratis’ parkeren ging kosten. Helaas zonder succes. Nu is er geen potje om het Raalter centrum aantrekkelijk te maken na de miljoenen investering in de ‘gratis’ parkeerplaatsen. Misschien betaald parkeren invoeren om een potje op te bouwen om het Raalter centrum eens een echte upgrade te kunnen geven?

    • @Rob Poelman,
      volgens mij levert dat alleen een probleem extra op.
      u zegt er is geen potje om het centrum aantrekkelijk te maken.
      opnieuw invoeren van betaald parkeren zal ongetwijfeld ook weer een enorme hoeveelheid geld kosten, uit welk potje wilt u dat betalen?
      bedenk daarnaast het woordje gratis is magisch.
      het gros van de mensen stapt in de auto en gaat in heino of nijverdal winkelen omdat parkeren daar wel gratis is.
      dat ze dat 2a3 euro aan brandstof kost boeit niet, het scheelt toch een euro voor parkeren.

      daarnaast het centrum is “onaantrekkelijk” met betaald parkeren maak je het nog minder aantrekkelijk.
      dan jaag je de mensen dus juist weg.
      het lijkt me dan ook logisch om eerst het centrum aantrekkelijk te maken en de loop er weer in te krijgen en dan pas richting betaald parkeren te gaan om de kosten te dekken om het aantrekkelijk te houden.

  5. @Lampi,

    Je kunt iets nog zo mooi ‘verpakken’ maar als de ‘inhoud’ hetzelfde blijft en de klant niet aanspreekt is het weggegooid geld en zal de klant zijn heil toch ergens anders blijven zoeken. Er zal naar een concept gezocht moeten worden waardoor de consument getriggerd wordt. Een lastige maar ook uitdagende klus voor een ondernemer. Het is dus in de eerste plaats aan hen om te komen met duidelijke initiatieven/plannen. Pas daarna kan er bekeken worden óf en welke rol de gemeente hierin kan spelen en niet andersom.

    • @Marjan Potze,

      ik ben het helemaal met je eens.
      de verschillende partijen moeten samen met een goed plan moeten komen, waarna ieder zijn deel moet uitvoeren.
      het moet en en zijn zoals je aangaf dat het in heino is gebeurt.
      hier in raalte is het helaas zo dat de ene partij met een plan komt wat dan door de anderen word afgeschoten.
      nu wijzen ze naar de gemeente om het maar op te lossen, en 100% als de gemeente met een plan komt deugt er niets van.
      eind van het lied is wat Rene K schrijft de eerste stap is zo simpel maar het gebeurt niet.
      hij noemt een lik verf op de gevels.
      ik heb er ook nog 1 wat denk je van het plaatsen van borden die aangeven waar je kunt parkeren.
      ja de borden staan er wel bij de ingang naar de parkeerplaats.
      en wat belangrijk is gewoon geduld, tig jaren verkeert beleid draai je niet in 1 2 3 jaar terug.
      ik hoor het mijn dochter nog zeggen, papa ik wil naar deventer kleren kopen de reactie op mijn opmerking dat er hier in raalte toch ook genoeg klerenwinkels zitten was “die hebben toch niet wat ik wil hebben” dat idee heb je er niet zomaar uit.maar ja zolang de verschillende partijen elkaar afschieten zal het niets worden.

  6. Begin eens, en dat is ieder jaar wel eens geopperd met een paar honderd liter verf om op de gevels aan de Markt (en andere lelijke plekken) te smeren. Alleen het uiterlijk van het centrum al. We zijn het erover eens dat Raalte simpelweg lelijk is. De gevels zijn toch verschrikkelijk. Wat zal dat al niet uitmaken. Als ik op de markt zit kies ik altijd de kijkrichting van de Plaskerk, bijna het enige mooie plekje van Raalte. De winkels zijn redelijk divers wat mij betreft, alhoewel men nu aan Nijverdal zeker een goed voorbeeld kan nemen. Die timmeren goed aan de weg, qua winkels zetten ze meer in op toerisme en cadeau’s. Maar goed, dit is persoonlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.