Home / Sallandcentraal / ‘Voor het schap is de keuze van de consument vaak anders’

‘Voor het schap is de keuze van de consument vaak anders’

LEMELERVELD/ENSCHEDE – In de Varkenshoff in Lemelerveld krijgen de varkens extra veel ruimte en worden ze door groen omringd. Dat kost flink wat geld en de verkoop van dat duurdere vlees is ook nog eens niet makkelijk. Boerin Annemarie Noordman was er tijdens het grote Overijsselse symposium ‘Keten van eten van Morgen’ vorige week in de Grolschbrouwerij in Enschede heel eerlijk over.

“Onze dieren krijgen veel ruimte, maar dat kost geld. En helaas voor ons eist de consument wel veel, maar wil hij liever niet veel betalen. Toen ik met de slager in Lemelerveld ging praten over afzet van ons varkensvlees zei die meteen dat ze in het dorp het 1 ster-varkensvlees al nauwelijks willen kopen.”
De Lemelerveldse vertelde haar ervaringen in een gesprek met Klaas de Lange (veehouder/zuivelondernemer in Steenwijkerland) en Ronald Baars van de Aldi onder leiding van tv-presentator Harm Edens. Baars kon haar verhaal alleen maar ondersteunen. Lidl lanceerde vorig najaar een serie streekproducten onder de naam ‘Noaber’. “Maar de afzet daarvan valt wat tegen, we hadden meer verwacht. De klant is wel bereid om streekproducten te kopen, maar voor het schap is dat toch niet altijd wat hij of zij ook meeneemt. We hebben de prijs nu verlaagd en voeren wat extra acties. Dan zie je de verkoop wel een boost krijgen.”
Volgens Klaas de Lange moet de klant altijd het verhaal horen (en kennen) achter dat product met die hogere prijs. “Als je dat als boer of voedselproducent niet goed uitlegt, dan is het een grote barrière voor veel klanten. Ik lever de wat duurdere zuivel van Weerribben aan onder meer de winkels van EkoPlaza en daar is er tijd en de gelegenheid om dat verhaal te vertellen. Terwijl het bij een supermarkt zoals de Aldi allemaal zo snel moet gaan. Die tijd is er daar niet.”

Lage inkomens

Louise Fresco, voorzitter van de raad van bestuur van de Wageningse universiteit (WUR) was het daar mee eens. “Maar ik weet niet of je de consument in de winkel echt bereikt met dat verhaal. Misschien moet in deze tijd van snelgroeiende internetverkopen de supermarkt dan eerst een soort van ontmoetingsplek worden. Waar bijvoorbeeld de varkenshouder komt vertellen over zijn bedrijf en vlees.”
Fresco, die een groot aantal wetenschappelijke publicaties op haar naam heeft staan, wil het liefst met de jeugd beginnen. “Start met de kinderen op school te vertellen dat voedsel veel meer dan eten is. Toevallig verschijnt deze week mijn allereerst kinderboek ‘Hamburgers uit de moestuin’. Kinderen zijn echt veel opener dan die knorrige 40-plussers. Daar moet je mee beginnen.”
Fresco maakte zelf een hongersnood in de Sahellanden mee en heeft sindsdien veel respect voor voedselproducenten. Ze waarschuwde in Enschede dat in de huidige discussies mensen met een lager inkomen niet vergeten mogen worden. “Voedsel moet echt betaalbaar blijven voor de mensen die het niet zo breed hebben. Bij al onze plannenmakerij voor de toekomst moeten we zorgen dat voedsel goed, veilig en betaalbaar blijft.”

Lees ook

Bingoavond in Dorpshuus Heino

HEINO – Het Dorpshuus Heino presenteert op donderdag 21 november weer een bingoavond. De deelnemers …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.