Home / Sallandcentraal / Kees Huls schrijft nieuwe brief aan ministerie

Kees Huls schrijft nieuwe brief aan ministerie

Raaltenaar wil einde aan ‘achterstellingen in noordoosten’ aangaande investeringen in infra

RAALTE – Strijdbare Raaltenaar Kees Huls is opnieuw in de pen geklommen. Huls is van mening dat de Provincie Overijssel stelselmatig wordt achtergesteld als het om Rijksinvesteringen in het wegennet gaat en vraagt bij minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om beterschap. Naar aanleiding van een eerdere brief van 13 januari kreeg hij een afwijzing. “De minister heeft op uw eerdere berichten al uitgebreid gereageerd. Er is daarom geen reden om uw standpunten nogmaals voor te leggen”, schreef Directeur-Generaal Mobiliteit M. Frequin. Maar Huls laat het er niet bij zitten en heeft inmiddels een nieuwe brief geschreven.

“De kern van mijn klachten is de onrechtvaardige toekenning van de Rijksinvesteringen in infra aan de diverse regio’s, gerekend per inwoner”, zo schrijft hij. “U legde wel uit dat er in de Randstad door het hogere aantal inwoners hogere investeringen noodzakelijk zijn, wat mij natuurlijk volstrekt duidelijk is, maar u heeft mij nog geen verklaring gegeven waarom er per inwoner gerekend zulke extreem grote verschillen zijn, zowel in de investeringen in Rijksinfra als in de besteding van de rijksinkomsten uit de Motorrijtuigenbelasting. Kleine verschillen zijn hierin niet te voorkomen, maar verschillen met een factor 10 ten nadele van de noordoostelijke provincies zijn naar mijn mening onacceptabel.”

Verder wijst Huls op grote verschillen bij de zogenaamde co- financiering door lagere overheden van rijksinfraprojecten. “Ook hier zijn de verschillen extreem: Overijssel droeg in de laatste 10 jaar 79 procent onverschuldigd bij, terwijl dat in de Randstad rond de 10 procent ligt. Dit staat in geen enkele verhouding, al is het natuurlijk te prijzen dat onze provincie zoveel over heeft voor het verbeteren van infra, waar zij helemaal niet voor verantwoordelijk is en hiervoor gelden aanwendt die zij ten gunste van de inwoners kan aanwenden voor zaken die wel onder haar competentie vallen.”

Karresporen

“Verder vroeg ik u, en dat alleen in mijn laatste brief, of uw departement bij knelpunten niet te eenzijdig focust op het beperken van files. Economische schade wordt door u voorgerekend in filelengtes. Ik wijs u erop dat de reistijden over de ‘karresporen’ in het noordoosten langer zijn dan die over de door files geplaagde autosnelwegen in de Randstad.” Volgens Huls gaat het ministerie volledig voorbij aan de economische achterstand die de noordoostelijke provincies hebben oplopen door het ontbreken van adequate verbindingen. “Ook de veiligheids- en milieuaspecten die hieruit voortvloeien, worden kennelijk door uw Ministerie volledig genegeerd evenals adequate OV- alternatieven.”

Huls wil weten of de minister het met hem eens is dat de noordoostelijke provincies ernstig benadeeld zijn. Verder wil hij dat de minister zich uitspreekt over de besteding van de inkomsten via de Motorrijtuigenbelasting. Daarnaast vraagt hij ook of co- financiering door lagere overheden van rijksinfrastructuur alleen bedoeld is “voor het aansluiten van provinciale en/of gemeentelijke infrastructuur op die van het Rijk en niet bedoeld is als smeergeld om projecten naar voren te halen?” Tenslotte vraagt hij of de minister bereid is om de “door uw ministerie geaccepteerde buitensporige co- financieringen die feitelijk onverschuldigd door lagere overheden betaald werden te zullen terugbetalen c.q. te verrekenen met toekomstige projecten.”

Lees ook

Infomiddagen KBO/PCOB over zorgverzekering

REGIO – KBO/PCOB presenteren binnenkort een tweetal infomiddagen over de Zorgverzekering 2020 van Salland Verzekeringen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.