Home / Sallandcentraal / ‘Fietstunnels verspilling van gemeenschapsgeld’

‘Fietstunnels verspilling van gemeenschapsgeld’

Grolleman Vrieshuis BV en Hogeslag-Olst BV scharen zich achter bewonersinitiatief OLST – Grolleman Vrieshuis BV en Hogeslag-Olst BV, beiden gevestigd aan de Industrieweg in Olst, onderschrijven de mening van de bewoners van de Jan Hooglandstraat en de Kornet van Limburg Stirumstraat in Olst. Circa tien bewoners lanceerden ruim een maand geleden een initiatief om een andere oplossing voor de verkeersdrukteproblemen in het centrum van Olst te bewerkstelligen. Zij zijn van mening dat de huidige plannen met twee fietstunnels, een investering waarmee in totaal elf miljoen is gemoeid, de verkeersonveiligheid in de dorpskern niet zullen verminderen. “Het verkeersrapport dat door Goudappel Coffeng in opdracht van de gemeente is opgesteld, onderschrijft deze stelling.”

De bewoners zien de investeringen dan ook als een verspilling van gemeenschapsgeld. “Er moet nog steeds veel (vracht)verkeer door centrum van het dorp en daar is het niet op ingericht.”

Het bewonersinitiatief omarmt een ‘oud’ plan om de Kneu in het verlengde via een tunnel onder de spoorlijn met de Diepenveenseweg of nog verder met de Eikelhofweg te verbinden en de Industrieweg aan te takken op deze verbindingsweg. Tegelijkertijd dient daarbij te worden onderzocht of de huidige spoorwegovergang in de Jan Hooglandstraat kan worden afgesloten voor (vracht)autoverkeer. “Het eenvoudigst kan dit door de overgang te versmallen en hierdoor geschikt te maken voor alleen fietsers en voetgangers”, vertelt Oscar Langeland, een van de betrokkenen bij het bewonersinitiatief. “Eventueel kunnen ook hulpdiensten nog gebruik maken van deze route. Nog verkeersveiliger wordt het wanneer fietsers en voetgangers via een tunnel in de Jan Hooglandstraat de spoorlijn kunnen passeren. De Jan Hooglandstraat, maar ook het centrum van Olst en onder andere de Kornet van Limburg Stirumstraat, worden hiermee verkeersluwer en daardoor verkeersveiliger. Vrachtverkeer van en naar de Industrieweg wordt om Olst heen geleid, zodat er geen confrontaties meer zijn met kwetsbare verkeersdeelnemers. Deze oplossing past bovendien in het beleid van het Rijk/ProRail om zoveel mogelijk onveilige (on)bewaakte spoorwegovergangen op te heffen. Laten de verschillende overheden, gemeente, provincie en Rijk/ProRail, met elkaar om tafel gaan om tot een toekomstbestendige oplossing te komen voor de problemen die er nu zijn!”

Definitief

Henk Grolleman (directeur Grolleman Vrieshuis BV): “Na meer dan dertig jaren praten over de verkeersproblematiek in Olst is het nu hoog tijd om een definitieve oplossing hiervoor te realiseren.” Rudi Holleboom (directeur Hogeslag-Olst BV) vult aan: “90 procent van onze transporten gaan over de dijk richting Deventer. Een zuidelijke weg om Olst met daarop een aansluiting van de te verlengen Industrieweg lijkt dan de best realiseerbare oplossing.” Oscar Langeland zegt: “Mooi om de maatschappelijke betrokkenheid van beide bedrijven te zien. Dit blijkt al uit het gegeven dat ze constructief mee willen denken over de tijdelijke praktische oplossingen en de rijinstructies die chauffeurs op dit moment meekrijgen voor het rijden door het dorp.”

De actiegroep is benieuwd naar wat andere inwoners in de gemeente vinden. Reageren kan met een e-mail naar fietstunnels@gmail.com.

Lees ook

Carolien Jonkman: Ome Jan

Mijn ome Jan is overleden. Hij was mijn peetoom. Toen hij ziek werd, is aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.