Home / Sallandcentraal / Gemeente aan de slag met parkeerproblematiek stations Heino en Raalte

Gemeente aan de slag met parkeerproblematiek stations Heino en Raalte

RAALTE – De gemeente Raalte wil de parkeerproblematiek bij de stations in Heino en Raalte aanpakken. Het aantal treinreizigers is het laatste jaar fors toegenomen. Als gevolg daarvan signaleert de gemeente een tekort aan autoparkeerplaatsen bij de twee stations. Dit blijkt ook uit diverse reacties van aanwonenden en reizigers.

De gemeente Raalte heeft al een oriënterend parkeeronderzoek uitgevoerd. De ruimtelijke mogelijkheden voor parkeeruitbreiding blijken beperkt, snelle eenvoudige maatregelen zijn lastig te realiseren, er zijn veel betrokkenen en verschillende grondeigenaren.
De gemeente gaat nu aan de slag om het benodigde aantal parkeerplaatsen bij beide stations in beeld te brengen. Omdat Raalte met de maatregelen jarenlang vooruit wil, vormt 2030 daarbij het prognosejaar. Ook onderzoekt de gemeente de mogelijke locaties voor uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen, inclusief de kosten en mogelijke realiseerbaarheid hiervan.
Omdat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid voert de gemeente hiertoe overleg met de NS, Keolis, provincie Overijssel en Prorail. Het is de bedoeling dat dit proces in het voorjaar van 2019 is doorlopen. Ook omwonenden en andere belanghebbenden, zoals grondeigenaren (bijvoorbeeld NS Vastgoed en Stichting Baron van Ittersum) worden betrokken bij de keuzes voor de mogelijke locaties.

Klachten

Met betrekking tot de parkeersituatie bij de beide stations zijn er meerdere klachten. De Buurtbusvereniging Heino liet weten dat er door chaotisch parkeren bij het station In Heino te weinig manoeuvreerruimte overbleef voor de bus en Keolis meldde dat de toegang naar de busremise in Raalte wordt geblokkeerd. Daarnaast kwamen klachten binnen vanuit de directe woonomgeving over parkeerhinder van treinreizigers. In Raalte wordt overlast ervaren door bewoners van de Haverstraat, de Roggestraat, een deel van de Monumentstraat en de Ceintuurbaan. Het vinden van een vrije parkeerplaats dicht bij huis gaat moeizaam omdat de parkeerdruk van treinreizigers in de straten fors is toegenomen.
In Heino uit de hinder zich voor de bewoners van de twee aanliggende woningen door chaotisch geparkeerde auto’s op de doodlopende weg. De bewoners vrezen dat de woningen onbereikbaar worden voor hulpdiensten en dat zij zelf bij het passeren schade toebrengen aan de auto’s of dat er schade wordt toegebracht aan hun eigen auto’s.
De gemeente heeft inmiddels bij wijze van proef het doodlopende weggedeelte van Stationsweg gesloten voor autoverkeer (m.u.v. bestemmingsverkeer). Raalte zal de geslotenverklaring opheffen indien blijkt dat het nadeel van dit middel erger is dan de kwaal. Op de locaties waar dusdanig wordt geparkeerd dat de buurtbus Heino niet meer kan passeren, zijn obstakels geplaatst.

Beren

Wel zijn er enkele beren op de weg. De NS lijkt niet van plan om financiële middelen vrij te maken voor de stations. Het spoorbedrijf vindt de problematiek niet groot genoeg. De kans wordt nog verder verkleind door het feit dat de NS inmiddels niet meer het vervoer verzorgt op de spoorverbinding Zwolle – Enschede; de NS is dan ook van mening dat de financiële verantwoordelijkheid bij Keolis en de provincie Overijssel, als regievoerder over deze spoorverbinding, ligt. Stichting Baron van Ittersum staat afwijzend tegenover het aanspreken van ruimte voor extra parkeerplaatsen in gebieden met een landschappelijke waarde (lees: percelen gelegen langs de Centsweg). Over gebruik van gebieden langs het spoor wil de stichting wel in gesprek.

Lees ook

Inzameling kaarten en tekeningen voor bewoners Weijtendaal

WIJHE – Het Verenigd Comité Wijhe roept op om in de aanloop naar 13 april …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.