kees huls gesprek over n35 behoort een eitje te worden

Het totaalproject gaat zo’n 408 miljoen Euro’s kosten. Dit bedrag zal grotendeels opgehoest moeten worden door het rijk, alleen voor de aansluitingen op provinciale- en gemeentewegen dienen deze instanties ook bij te dragen. In de laatste 10 jaar bedroegen deze bijdrages in het westen van het land tussen de 5 en 10%, in Overijssel 76%. Dit omdat Boerman in zijn enorm te prijzen gedrevenheid veel projecten met extra provinciaal geld gerealiseerd wist te krijgen. Dit geld behoort nu weer verrekend te worden.

Wanneer voor dit project meer in de geest van de randstad 10% gerekend wordt moeten provincie en gemeenten 40,8 miljoen betalen. Aangezien de provincie in de laatste 10 jaar 315 miljoen bijdroeg aan infra is er nog heel wat te compenseren maar we hebben natuurlijk ook nog de N36 en N50 die dringend opgewaardeerd moeten worden.

Het grootste probleem is dat ‘Den Haag’ de noordelijke en oostelijke provincies als een soort wingewesten ziet, een modern soort kolonialisme, met Groningen als schrijnendste voorbeeld. In het westen wordt ca. 50% van de opbrengst Motorrijtuigenbelasting aan infra uitgegeven, in Overijssel  4,05% en, schrik niet, in Groningen 3,79%.

Nu hebben we al tientallen jaren geaccepteerd dat de automobilist als melkkoe gebruikt wordtmaar het zou wel een goede zaak zijn wanneer bij het spenderen van deze belasting het gelijkheidsprincipe wordt toegepast. Dus bijvoorbeeld  voor alle provincies 50% van de Rijksopbrengst  MRB naar de betreffende provincies.

Door het ministerie wordt veel te veel prioriteit gegeven aan het oplossen van fileproblemen in het westen. Zelfs met files zijn gegeven afstanden over snelwegen daar sneller af te leggen dan over de N-wegen in de koloniën, om over de veiligheid maar te zwijgen. Ondanks de verbeteringen aan de N35 in Zwolle en Twente kost het nog steeds 1.10 uur om van Zwolle naar Enschede te rijden terwijl naar Amersfoort (zelfde afstand)  50 minuten nodig zijn.(Bron: Google Maps). Toch meer dan 25% verschil. Dit verschil blijft ook tijdens de dagelijkse file- pieken.

Dit remt de economische ontwikkelingen in de periferie, geeft veel meer luchtvervuiling en een verhoogd veiligheidsrisico. Verder is het openbaar vervoer in onze contreien veel  slechter  en kalft steeds verder af zodat er weinig mogelijkheden zijn voor alternatief vervoer.

Voldoende argumenten om de N35 (en niet alleen deze weg)  met voorrang aan te pakken. Waarschijnlijk zullen de tegenwerpingen van het ministerie zijn dat de meeste investeringen voor de komende jaren al vastliggen in de MIRT.  In dat geval zal de provincie wellicht bereid zijn het Rijk geld voor te schieten tegen een redelijke rente!  Ook zullen ze zeggen die MRB nu eenmaal  voor niet- infra zaken nodig te hebben. Laat ze echter niet uit het oog verliezen dat de MRB tot de hoogste van Europa behoort, net als de brandstofaccijns, de bijtellingspercentages over de door de BPM belasting dure auto’s en de “unieke” BPM zelf.

Nog een punt over de afbeelding van het traject in De Stentor van zaterdag: Volgens mij is niet meegenomen om een ventweg of iets dergelijks aan te leggen tussen Heino Noord en Zuid. Nu is veel langzaam verkeer zoals grote machines van de plaatselijke en omliggende loonbedrijven gedwongen door de 30 km dorpskom te gaan. Dit is eigenlijk niet toegestaan in een 30 km zone. Volgens de voorschriften voor de inrichting van dergelijke zones moet doorgaand verkeer, ook langzaam, vermeden worden.

Kees Huls