henk schreij over de strijd om tesla

Tesla Model 3

Waarom is juist nu die strijd zo hevig, dat is wat je je kunt afvragen. Elon Musk, de eigenaar van Tesla, heeft daar zelf een verklaring voor gegeven. De nieuwe fabriek voor de “goedkope” elektrische auto, de Model 3, is een alles-of-niets gok. Als die mislukt is Tesla failliet. Die gok was nodig om snel op te schalen naar het doel van een half miljoen auto’s per jaar. Alleen met zulke aantallen zijn (bij een goedkope auto) de kosten van de fabriek terug te verdienen. Een auto overigens, met een vanaf-prijs van $35.000 (hier €35.000; nu nog niet leverbaar). Eerst alleen nog te koop in de USA voor $48.000 als long-range versie met een reëel bereik van 500 km (400 km in de winter), vanaf 2019 ook hier.

Na een spannende tijd ziet het er nu naar uit dat de gok goed uitpakt. Er worden nu 5000 auto’s per week gemaakt, nadat er eerst van alles misging in de automatisering met robots. Teveel ineens willen automatiseren, dat ging niet goed en moest worden opgelost met meer mensen in de productie. Zo’n 5000 auto’s per week is een kwart miljoen per jaar. Dat is de helft van de doelstelling die over 1 jaar bereikt moet worden.

Unieke auto

Behalve dat het een elektrische auto is, is deze auto nog op veel meer punten uniek. Veiligheid bijvoorbeeld, met een aparte stalen veiligheidskooi binnen het frame en een extra kreukelzone voor, want daar zit geen motor. Een airco die na parkeren in de zon ervoor zorgt dat de binnen-temperatuur 24 uur lang niet boven de 40 °C komt, zodat een achtergelaten baby of hond niet kan stikken. Een elektra gebruik van 16,5 kWh per 100 km (ca. 3 euro). Alle hardware voor zelfrijden is al aanwezig (8 camera’s, 12 sensoren, radar, computer), zodat zelfrijden later is bij te kopen als software update. Een zwaar batterijpak in de bodemplaat waardoor de wegligging zoveel beter is dan een auto met de motor (hoog) voorin. Heel stil, zo zonder verbrandingsmotor, en met zelfs binnen in de banden geluiddemping. Maar het meest opvallende is het minimalistische dashboard met alleen een scherm en zonder metertjes en knopjes.

Op het scherm kies je wat je wilt aanpassen, en met 2 draaiknoppen op het stuur (tijdens het rijden) of op het scherm kun je het veranderen. Dit geldt voor alles: de airco/verwarming, de spiegels, de radio, de cruise-control. En zelfs de ventilatie, vanuit een sleuf die over de volle breedte van de auto, die je per persoon apart kunt richten.

Toekomst

Elektrisch rijden, veel mensen denken dat dat niet wat wordt. Maar het gaat sneller dan je denkt. Deze auto’s hebben de acceleratie van een sportwagen (bij de stoplichten een motor bijhouden kan zonder moeite). Stil en zonder uitlaatgassen, terwijl in de stad diesels (en straks ook scooters) verboden worden omdat teveel mensen dood gaan aan luchtverontreiniging. Goedkoop in onderhoud en gebruik, maar nu nog wel duur in aanschaf. Waar kennen we dat van? Herinnert u zich nog de Kodak of Polaroid camera, toen de elektronische camera kwam? De Nokia en Blueberry telefoon na de iPhone introductie? Merken die verdwenen, omdat ze tegen hun weliswaar veel duurdere concurrent niet konden opboksen. 

Meer foto's