In 2018 bestaat Deventer precies 1250 jaar. Speciaal hiervoor bouwt de kunstenaar Olivier Grossetête (Frankrijk) samen met 1250 (!) inwoners en festivalbezoekers twee kartonnen torens van ruim 20 meter hoog én het kerkje van Lebuïnus waarmee Deventer in het jaar 768 is gesticht. De twee torens verwijzen naar de huidige toren van de Lebuinuskerk, die oorspronkelijk niet één maar twee torens zou hebben. De bouw vindt deze week plaats in de Grote of Lebuinuskerk, samen met 1250 inwoners van de gemeente Deventer en omstreken. Met maar liefst 3800 kartonnen dozen, 750 rollen tape, zonder machines, maar met heel veel helpende handen! Tijdens en rondom het festival worden de gigantische bouwwerken opgebouwd op het Grote Kerkhof, samen met publiek. Aan het eind van het festival wordt het geheel op feestelijke en indrukwekkende wijze neergehaald.
Op de Beestenmarkt is de Nederlandse première te zien van ‘Alice on the Run’ van Theater Titanick (Duitsland), een grootschalige theaterproductie. Met rijdende podia tussen het publiek, ingenieus wisselende decorstukken, tientallen acteurs, operamuziek, explosies, rook- en vuureffecten worden de bezoekers door Alice mee op reis genomen naar het onbekende.
Gewaagde stunts
In het Worpplantsoen is Cirque Inextremiste (Frankrijk) te zien met de Nederlandse première van ‘Exit’. In eerdere voorstellingen haalden de leden van het gezelschap gewaagde stunts uit met houten planken, gasflessen en een minigraafmachine. Dit keer gaat Cirque Inextremiste met ‘Exit’ nog een stap verder. En hoger. De zes mannen slaan namelijk op de vlucht. Met een heteluchtballon!
Theater Gajes (Nederland/Deventer) bestaat 25 jaar en brengt de wereldpremière van hun nieuwe grote pleinproductie ‘Odyssee’. Gebruikmakend van grote mobiele objecten, acteurs op stelten en live muziek ontvouwt boven de hoofden van publiek een voorstelling met veel spektakel en een sterk verhaal, een moderne variant op het Griekse epos over Odysseus. Te zien in de Boreeltuin voor ruim 3.000 bezoekers per avond. Overdag geeft Theater Gajes bezoekers een unieke kijk in het maakproces van deze grote buitentheatervoorstelling.
Parades
Op de Nieuwe Markt toont Compagnie Furinkaï (Frankrijk) de productie ‘Origami’ met één danseres en één rode zeecontainer. La Mondiale Générale (Frankrijk) speelt de ultieme evenwichtsvoorstelling ‘Braquemard #1’ op het Boreelplein. Een stille performance met één artiest, één technicus en vele houten balken van verschillende hoogten. Op het Lamme van Dieseplein is de Nederlandse première van ‘Noustube’ (Frankrijk) te zien, waarbij een danser zich onderdompelt en beweegt in een drie meter hoge doorzichtige cilinder gevuld met water.
Remue Ménage (Frankrijk) komt met de Nederlandse première van twee verschillende parades naar Deventer. ‘La Fabrique à Délices’ is een kleurrijke parade met twee jongleurs op stelten, zes muzikanten, suikermeisjes op rolschaatsen en een geluidskar met confetti. ‘Gueule d’Ours’ is een dromerige reis terug in de tijd, met zes reusachtige, lichtgevende beren van wel 4 meter hoog, begeleid door sierlijke danseressen, een muziekkar en twee acrobaten op springstelten. Beide te zien op de Brink en in de winkelstraten.
In het kort
Daarnaast zijn er acts van onder andere Le Snob (fanfare in het zwart), Adam Read (die transformeert in Nephilim, The Giant), The Geezers (drie mannen in identieke regenjassen), Jelicous (steltenspelers), Sven Roelants (clownerie en jongleerkunst), Teatro Pavana (drie ‘deftige’ dames op stelten en een dienster), Cheese Cake Compagnie (dressuur met onzichtbare circusdieren), Electric Circus (met een zeer korte voorstelling in een kijkdoos), De Stijle Want (circusshow van drie minuten), Jeroen Diepenmaat (met een kunstwerk op locatie), Klown Konzept (voorstelling naar aanleiding van een eerder bezoek aan Deventer op Stelten) en Okidok (twee narcistische types proberen elkaar te overtroeven).
Deventer op Stelten duurt op vrijdag van 20.30 tot 24.00 uur; op zaterdag van 12.30-17.00 uur en 20.30-24.00 uur en op zondag van 12.30-17.00 uur. Zie verder: staging2.deventeropstelten.nl.
“