In de praktijk zal het geluid, onder meer vanwege het ontbreken van passagiers, veel heftiger zijn dan bij deze vlucht. Ook het eenmalige karakter draagt niet bij aan een daadwerkelijke beleving van het lawaai. De actiegroep roept iedereen op om die dag vanaf half vier alert te zijn. De exacte tijden waarop het vliegtuig te zien en te horen is boven ieder dorp maakt de actiegroep bekend op haar website.
Uitgangspunt is dat de belevingsvlucht in principe alle aan- en uitvliegroutes vanaf Lelystad één keer vliegt. Omdat vliegveld Lelystad nog niet gereed is vertrekt de Boeiing 737-800 van Transavia vanaf Schiphol en zal het Lelystad aandoen op een hoogte van 600 meter. Alle aan- en uitvliegroutes worden gevlogen wat in totaal vijf uur in beslag zal nemen. Omdat boven sommige dorpen twee routes liggen of omdat er overlap is, worden die dorpen twee keer aangedaan. Dat geldt bijvoorbeeld voor Wezep, Hattem, Heerde , Oene, Nijbroek, Klarenbeek en Hoenderloo . De belevingsvlucht start om half vier en eindigt naar verwachting om half negen.
Om luchtvaart technische redenen mogen op de vlucht geen passagiers en bagage mee. Dat betekent dat het vliegtuig minstens 16,5 ton lichter is dan normaal. Bijna de helft van dat gewicht wordt opgevuld door extra kerosine mee te nemen maar die hoeveelheid neemt uiteraard gedurende de vlucht af. In de praktijk betekent dit dat de echte vakantievluchten vanaf Lelystad veel meer lawaai gaan maken dan tijdens de proefvlucht zal worden gehoord.
Meten
Het Ministerie heeft op elf plekken meetapparatuur geïnstalleerd waarmee de geluidsoverlast wordt gemeten. Stichting Red de Veluwe heeft daar op eigen initiatief nog een aantal punten aan toegevoegd waar extra lawaai te verwachten valt i.v.m. stijging of waar cumulatie van geluid gemeten moet worden, zoals bijvoorbeeld in de kern van Klarenbeek het geval is. Lastig is bovendien dat de toegestane afwijking die vliegtuigen kunnen hebben, ongeveer 1,8 km (1 nautische mijl) aan weerszijden van de gepubliceerde route is . Dat betekent dat het vliegtuig zich in een bandbreedte van 3,6 km kan bevinden
Dus ook bewoners die niet rechtstreeks onder de route wonen worden door Stichting Red de Veluwe verzocht om alert te zijn die dag.
Niet realistisch
Het bezwaar dat Stichting Red de Veluwe heeft over deze belevingsvlucht is voornamelijk dat een eenmalig geluid geen beeld kan geven van een constant geluid. Eén druppel uit een kraan irriteert niemand; een constant druppelende kraan is gekmakend. Echter, daar kun je je geen voorstelling van maken als je alleen die eerste druppel hoort, want die doet niets met je. Dat principe geldt ook voor deze belevingsvlucht. In de zomer zullen in de vroege ochtend en in de avonduren in aanvang zeven vliegtuigen per uur overkomen. In een later stadium wordt dat elke drie minuten. Dat is een compleet andere ervaring dan een eenmalig vliegtuig dat met interesse wordt bekeken. Er ligt niemand wakker van een af en toe passerend vliegtuig , maar om de drie minuten een laag overvliegend toestel om zes uur in de ochtend of om kinderbedtijd in de avond, is wel degelijk funest voor het slaapritme. Dat alles nog los van het feit dat laagvliegen extra risico s betekent voor vogelaanvaringen, extra uitstoot tot gevolg heeft en een negatief effect zal hebben op het toerisme in de regio.
Stichting Red de Veluwe roept iedereen op om 30 mei in de agenda te noteren en dan bewust te ervaren hoe erg de overlast is. Alle relevante informatie die nog beschikbaar komt is te vinden op staging2.Stichtingreddeveluwe.nl/belevingsvlucht. Ook de exacte overvliegtijden per dorp zijn daar te vinden. Bij slecht weer zal de vlucht worden geannuleerd. Ook die informatie is op de site te lezen.
Meer foto's
