Foto: Annet van Raalten
In een arena van 50 bij 50 meter, omgeven door een diepe greppel, een zandwal en hekken nemen de coureurs in de botsauto’s het tegen elkaar op. Telkens gaan de drie overblijvers door naar de volgende ronde. Er wordt gestreden in een lichte, zware en superklasse. Hoogtepunt van de middag is de grote afvalrace, waarbij alle ‘opgelapte’ wrakken die nog kunnen rijden tegelijk in de arena komen, tot er uiteindelijk één overblijft.
Het wordt een ‘normale’ editie van de autorodeo. Ditmaal geen teamrace, zoals vorig jaar toen de (grotendeels) Luttenbergse autorodeo/bangerteams Gas Hoal’n en Black & Yellow het tegen elkaar opnamen, en ook geen Siamese race, zoals enkele jaren geleden, toen enkele speciaal geprepareerde voertuigen (twee auto’s boven op elkaar gemonteerd, de bovenste stuurde, de onderste bediende het gas) in de arena kwamen. “We houden van apartigheid en gekkigheid, maar het hoeft niet elk jaar”, stelt medeorganisator Sebastiaan Dijkman. De energie hebben ze dit jaar gestoken in het afstemmen van de reglementen met enkele autorodeo’s uit de buurt. “We hebben geprobeerd om de eisen die we aan de auto’s stellen te uniformiseren. Daarbij hebben de coureurs ook een stem gehad. Zo wordt het voor hen ook wat gemakkelijker en duidelijker. Dan weten ze waar ze aan toe zijn. En niet dat hun auto dan bij de ene rodeo wordt goedgekeurd en bij de andere wordt geweigerd. We hebben flink winst gemaakt, maar zijn er niet op alle punten uit gekomen. Neem het gaas in het raam aan de coureurskant. Sommige coureurs willen dat liever wel. Dan kan hun arm niet naar buiten schieten als ze op de kant gaan, maar anderen liever niet. Die zijn bang dat ze bij nood minder snel de auto uit kunnen komen. Daar zijn we het ook niet over eens geworden. Bij ons mogen de coureurs zelf beslissen.”
Geen competitie
Het is volgens Sebastiaan ook belangrijk om de vinger aan de pols te houden, gezien de ontwikkelingen in de sport. “Want het gaat veel harder dan tien, vijftien jaar geleden. Toen reden de auto’s nog vaak achteruit. Dat zie je tegenwoordig nauwelijks meer.”
Sebastiaan stelt overigens wel dat de uniformisering van de regels geen hoger doel dient. “We zijn niet van plan om er een competitie van te maken. Dat zou overigens best kunnen, maar daar zijn we in elk geval niet mee bezig geweest.”
Ter ere van het 700-jarig bestaan van Luttenberg broeden de organisatoren van de autorodeo nog op een ludieke actie die wat geld kan opleveren voor de kas van Stichting Luttenberg 700. Verder wordt gezorgd voor een tappunt (met fris en bier), toiletvoorzieningen, een snackwagen en een zittribune. Inschrijving voor de autorodeo is nog mogelijk. Er zijn drie categorieën: tot 1600 cc; tot 2000 cc en tot 2900 cc. Mail daarvoor naar info@autorodeoluttenberg.nl. De organisatie mag weer rekenen op de hulp van meer dan vijftig vrijwilligers. Verschillende plaatselijke clubs, onder andere zwembad ’t Siel en jeugdgroep Aksie, werken mee.
Aanvang is om 12.30 uur en de autorodeo duurt tot ongeveer 17.30 uur. De entree bedraagt 6 euro (jeugd tot en met 15 jaar 2 euro). Meer informatie op de Facebookpagina en staging2.autorodeoluttenberg.nl.
Meer foto's
