Home / archiefcentraal / jeugdvoorzitter vv heino schrijft open brief naar voetbalouders

jeugdvoorzitter vv heino schrijft open brief naar voetbalouders

Het is voor voetbalverenigingen ieder jaar een enorme klus: de nieuwe teamindeling. En dat is het zeker als jeugdspelers zich vlak na de teamindeling alsnog afmelden voor het aankomende voetbalseizoen. Het komt ook voor dat spelers zich tijdens het voetbalseizoen uitschrijven. “Het lijkt ieder jaar erger te worden. Meerdere spelers die zich afmelden gedurende het seizoen. Natuurlijk is dit in sommige gevallen onontkoombaar. Maar zeker niet altijd. Uiterste consequentie kan zijn dat er onvoldoende spelers overblijven om te voetballen. Dat is nogal iets.”, is te lezen in de open brief.

Ook de regels rondom het afmelden voor trainingen lijkt niet altijd duidelijk te zijn. “Als een of meerdere leden zich op het laatste moment afmelden, moeten er andere trainingsvormen bedacht worden waardoor een avond voorbereiding zo weer de prullenbak in kan. Vaak zijn dit redenen die eerder al bekend waren of hadden kunnen zijn.”

Een belangrijke reden om de open brief te schrijven was een incident tussen ouders in een groepsapp. “Mijn dochter is trainster van een pupillenteam. Naast haar school, bijbaan, voetbal en paardrijden, geeft ze heel graag training aan ‘haar team’. Nadat ze na meerdere afmeldingen een nieuwe procedure voor afmelden had voorgesteld in de groepsapp, werden we getuige van een ruzie in de appgroep tussen ouders die voor en ouders die tegen waren. Deze zeer onaangename discussie werd pas gestaakt na tussenkomst van een lid van de Technische Commissie. Voor mij als voorzitter van de Jeugdcommissie, maar zeker ook voor mij als vader was dit een belangrijke aanleiding geweest om deze open brief te schrijven.”

Vrijwilligers zijn onmisbaar bij de verenging, benadrukt Telgenkamp. “Wij zullen ons als jeugdcommissie keihard blijven inzetten om het voetbal voor onze jeugd een fantastische ervaring te laten zijn. Maar dat kunnen we echt alleen met jullie hulp en begrip!”

Lees hier de hele brief

Rick Evers: Zilveruitjes

Ik weet niet zeker of ik tomaat lust. Gewoon een hele tomaat opeten doe ik …