Home / archiefcentraal / gewoon carolien gewoon even de ogen dicht doen

gewoon carolien gewoon even de ogen dicht doen

Uit verschillende onderzoeken, onder andere van en bij de NASA, is gebleken dat slaaptekort een invloed heeft op je gemoedstoestand, je concentratie, je geheugen, je sociale omgangsvormen, je hart en bloedvaten en je immuunsysteem. Je bent ook minder productief. Als acht uur slaap voor jouw gezondheid nodig is, en je hebt zeven uur geslapen dan heb je één uur achterstand. Slaap je de volgende dag weer zeven uur, dan heb je twee uur achterstand. Het telt dan op. Extra koffie of energydrankjes gaat mogelijk, naast het slaaptekort, extra gezondheidsproblemen geven. Voor je gezondheid en welzijn is het dus handig om je slaaptekort zo in te halen dat je natuurlijk ritme niet verstoord wordt.

In de praktijk komen vaker mensen die op het juiste tijdstip voor hun slaapritme even de ogen dicht komen doen. Sommige mensen komen op advies en zelfs betaald door hun werkgever een paar weken achter elkaar een paar keer per week twintig minuutjes rusten. Hun lichaam en geest raken dan gewend om tot rust te komen in een lichte slaap. Na dit hazenslaapje zijn ze productiever voor het bedrijf.

We hebben ook mensen die 45 tot 60 minuten komen. Een mens gaat dan al een diepere slaap in en dat heeft zelfs positieve verandering op het werkgeheugen, je kunt weer sneller en beter nadenken en verbindingen leggen, je optimaliseert je zintuigen en bent alert zoals je ‘s ochtends de dag begint. Op de lange termijn blijf je stressbestendiger en zal overspannenheid of een burn-out minder kans krijgen. Dat is voor een bedrijf dus een duurzame investering.

Twee mensen komen standaard elke week negentig minuten slapen. Zij hebben door slaapapneu, snelle emotionele stress, te grote verantwoordelijkheid en andere zaken een grote slaapachterstand. De een is zelfstandig ondernemer. Hij heeft gemerkt dat de afspraak en het bed bij ons bij ons ‘de juiste stok achter de deur’ voor hem is en hem extra geld oplevert. Met negentig minuten zijn alle slaapritmes tot en met de diepe slaap doorlopen en slaap je echt bij. Het geeft geen problemen met je natuurlijke slaapritme. Het komt je flexibiliteit en creativiteit ten goede, is ook goed voor het deel van je geheugen dat emoties en procedures opslaat, zoals het leren van nieuwe vaardigheden.

Even de ogen dicht doen en daarna weer voor 100% aan de slag. Reageer gerust; info@carolienjonkman.nl

Lees ook

Wiegeliedjes en nachtmerries in Nicolaaskerk

WIJHE – Sinje Kiel en David van Ooijen verzorgen op zaterdag 7 augustus een concert …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.