Onderzoeksbureau Royal Haskoning DHV (RHDHV) is gevraagd om deze mogelijkheid te verkennen. Vooruitlopend op een op te stellen offerte voor verder onderzoek heeft RHDHV al een verkennend overleg gevoerd met Rijkswaterstaat en Waterschap Drents Overijsselse Delta om mogelijke varianten te bespreken. Uit dit overleg is naar voren gekomen dat het verlagen van de weg en de duiker onder het viaduct niet één-op-één mogelijk is, aangezien er langs het kanaal via de te verlagen weg en duiker een waterkering aanwezig is die in stand dient te blijven om de waterveiligheid in het achterland te borgen. Een optie zou zijn om iets ten noorden van het viaduct de weg enigszins verdiept onder de N35 aan te leggen, maar dat zou ook een technisch moeilijk uitvoerbare en kostbare optie zijn. Een ander alternatief zou zijn het verhogen van het bestaande viaduct in de N35 en de daarmee gepaard gaande aanpassing van aanrijdhellingen naar dit viaduct. Ook het uitvoeren van dat alternatief zou echter een stevig kostenplaatje kennen. Een eerste (zeer globale) inschatting leverde bedragen op van € 1,5 of € 2 miljoen.
De wethouder laat verder weten dat hij bewust is dat het geen eenvoudige manier is. “Ik ben me ervan bewust dat dit betekent dat niet op een eenvoudige manier een oplossing gevonden kan worden voor het probleem van de gelijkvloerse oversteek van de N35 ter hoogte van de Hagenweg. Die oplossing zal gevonden moeten worden in een verdere opwaardering van de N35 tot een 2×2 strooks weg met ongelijkvloerse kruisingen, waar de regio zich ook sterk voor maakt. Ik blijf mij daar ook voor inzetten en daarvoor is een krachtige regionale lobby richting Den Haag samen met overheden, de plaatselijke belangen en inwoners van groot belang.”
Meer foto's
