Dat draaide namelijk om de dode hoek. De deelnemers kregen te maken met een vrachtwagen die rechtsaf sloeg. Daarbij werd er op de vrachtwagen met een laserlicht gewaarschuwd als fietsers in de dode hoek stonden. De twee wilden de effecten van dit laserlicht, als extra waarschuwing, in beeld brengen. Beide dagen namen zeventig vrijwilligers op hun fiets deel aan het onderzoek.
Elk jaar vallen er gemiddeld tien dodelijke fietsslachtoffers in de dode hoek. Dit aantal is het topje van de ijsberg wanneer men ook de licht- en zwaargewonden en de bijna ongevallen erbij betrekt. Ook zorgt een dodehoekongeval voor psychische klachten bij vrachtwagenchauffeurs.
“Door de samenwerking met onder andere Veilig Verkeer Nederland, Gemeente Raalte, Netko Raalte, Scania Trucks en Hogeschool Windesheim zijn de twee onderzoeksdagen een groot succes geworden”, zo stellen Toby en Twan. “Daarnaast hebben wij de onderzoeksresultaten ook te danken aan de vele deelnemers die bij ons zijn langsgekomen. Die willen wij allemaal hartelijk bedanken voor hun bijdrage aan dit onderzoek.”
Toby Kerkhoven (links) en Twan Smeenk (rechts) hebben een afstudeeronderzoek uitgevoerd in het kader van de dode hoek. Dit is uitgevoerd in samenwerking met Netko Raalte (Willy Horenberg, tweede van links) en de gemeente Raalte (wethouder Wout Wagenmans, tweede van rechts).
Meer foto's
