vvd miljoenen n35 resultaat van schakelen tussen rijk provincie en gemeente

Dit eindstreven is alleen te realiseren door de hechte contacten die de landelijke partijen op alle niveaus kennen. Gemeenteraden en –besturen met (voornamelijk) lokale partijen missen essentiële ingangen. Dit betogen Malik Azmani (VVD Tweede Kamerlid), Regien Courtz (fractievoorzitter VVD Overijssel) en Dennis Melenhorst (VVD Raalte).

“Er wordt momenteel zichtbaar hard gewerkt aan de N35. Langzaam maar zeker vinden er verbeteringen plaats, maar we zijn er nog niet. Belangrijke knelpunten op de N35 zijn twee verkeersituaties in de gemeente Raalte: kruispunt Bos en de situatie bij Mariënheem. Naast het feit dat bij de verkeerslichten bij kruispunt Bos (N35/N348) al dagelijks files ontstaan, zijn er meer en meer ernstige ongevallen. De problematiek bij zowel kruispunt Bos als in Mariënheem is sinds de openstelling van de tunnel bij Nijverdal fors toegenomen en we zien dat deze nog steeds verder toeneemt als gevolg van de aantrekkende economie en extra vervoersbewegingen.

De N35 is een Rijksweg, maar gezien het grote belang voor zowel de provinciale als lokale economie is een goede doorstroming en verkeersveiligheid ook voor de provincie en voor de gemeente van het allergrootste belang. Vanuit Raalte en het provinciehuis moeten deze belangen in Den Haag steeds onder de aandacht worden gebracht in de Tweede Kamer fractie en bij de bewindspersonen. Bij zo’n lobby sta je schouder aan schouder met Kamerleden en bewindslieden die ook uit de regio komen, vaak ongeacht de partij. Partijen die echter alleen lokaal zijn geworteld (Gemeentebelangen, Burgerbelangen, Lokaal Alternatief, Raalte Natuurlijk etc.) hebben die ingangen vanzelfsprekend minder of niet.

Kruispunt Bos
En de gezamenlijke lobby werpt zijn vruchten af, de vorige minister Schultz van Haegen (VVD) heeft eerder een bijdrage van 12,5 miljoen voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij knooppunt Raalte toegezegd, bovenop de tientallen miljoenen vanuit met name de provincie en nog een kleine 5 miljoen vanuit de gemeente. Daarmee wordt dus nu gewerkt aan de exacte uitwerking van de aanpak van Kruispunt Bos (kosten ongeveer 50 miljoen). De aanzet voor deze investering is een motie geweest van VVD-Statenlid Regien Courtz, waarin werd opgeroepen tot een gezamenlijke lobby richting Den Haag en een gezamenlijke financiële bijdrage. Door hierin op te trekken met het regionale Tweede Kamerlid Malik Azmani heeft deze oproep in de Tweede Kamer gehoor gevonden met een prachtig resultaat.

Voor de aanleg van een rondweg om Mariënheem, inclusief tunnel onder de spoorlijn door, moet de rijksoverheid circa 15 miljoen tot 20 miljoen euro beschikbaar stellen. Die boodschap is alleen haalbaar door gezamenlijk op te trekken met de andere landelijk georganiseerde partijen richting hun partijgenoten in kabinet en parlement. Zo was VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder wegen) onlangs weer in Mariënheem, waar hij toelichting kreeg van zowel VVD-Statenlid Gert Brommer als fractievoorzitter VVD Raalte, Alexander Kreule. Vanuit de VVD zijn de geledingen in ieder geval op elkaar afgestemd en de lijnen kort, ook naar partijgenote Cora van Nieuwenhuizen, de nieuwe VVD-minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het behoeft geen verdere uitleg dat ook na de gemeenteraadsverkiezingen het voor de gemeente Raalte (en voor een oplossing voor Mariënheem) intensieve contacten met de provincie én Den Haag van groot belang zijn.”

Malik Azmani (Tweede Kamerlid VVD)
Regien Courtz (Fractievoorzitter VVD Overijssel)
Dennis Melenhorst (VVD Raalte)

Meer foto's