Olivier (69) woont al een jaar of dertig in Olst. De laatste zestien jaar van zijn werkzame leven was hij directeur/bestuurder van een loopbaanadviesbureau met circa 120 medewerkers en vestigingen in het hele land. Daarvoor was hij onder andere actief als psycholoog in de geestelijke gezondheidszorg en loopbaanpsycholoog.
“Toen ik afscheid nam bij het loopbaanadviesbureau heb ik een college gegeven dat ging over hoe moeilijk het is om mensen écht te leren kennen. Ik ben natuurlijk een diagnosticus. In mijn werk als psycholoog probeerde ik op basis van gesprekken, tests en observaties een beeld te vormen van persoonlijkheden. Wanneer ken je iemand echt? Mensen, waarmee ik al jarenlang hecht bevriend ben, kunnen me nog verrassen. Dan blijkt dat iemand toch anders in elkaar steekt dan je dacht. En wat is normaal? Wanneer is iemand een ijdeltuit en wanneer een narcist? Wanneer ben je egoïstisch en wanneer een psychopaat? Na afloop ontstond het idee om een wetenschappelijke publicatie daarover te schrijven. Maar toen ik er beter over nadacht, concludeerde ik dat er daarover al veel geschreven is. Een psychologische liefdesroman leek me veel leuker. En dat is het boek ook geworden. Een roman zonder wetenschappelijke pretentie.”
Geloofwaardig
Het verhaal handelt over psychotherapeut Klaas, die nadat hij door zijn vriendin uit huis is gezet, Eefje leert kennen. Iemand met dezelfde beroepsmatige achtergrond als hij. De twee besluiten samen te gaan werken en krijgen een relatie. Maar Eefje blijkt wat ingewikkelder in elkaar te steken, dan Klaas aanvankelijk denkt. Die wonderlijke, promiscue vrouw heeft namelijk een duistere kant. En al gauw neemt ze de regie over Klaas’ leven over. Wanneer zij ook haar macht over Klaas’ ex en zijn vriend Rolf begint uit te oefenen, realiseert hij zich dat zijn grote liefde ook zijn grootste bedreiging is.
Hoewel het verhaal op het einde thrillerachtige elementen krijgt, is het in eerste instantie een psychologische roman. “Het ging me erom om geloofwaardige karakters neer te zetten”, stelt Olivier. “Het is geen Fatal Attraction (de beroemde thriller uit de jaren tachtig met Glenn Close en Michael Douglas over een getrouwde man die erachter komt dat de dame waarmee hij een korte affaire had een gevaarlijke psychopaat is, red.). Het draait om de karakters, waarbij ik heb geprobeerd om de lezer in de loop van het verhaal steeds meer aan het denken te zetten over gedrag.”
Flow
Het verhaal is, volgens Oliviers eigen woorden, nul procent autobiografisch. “Alles is verzonnen, maar zoals dat dan gaat, heb ik wel ervaringen en verhalen van mezelf en anderen gebruikt. Maar dan helemaal in een andere context.” Zes jaar is lang, maar het ging dan ook niet altijd vanzelf. “Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik een vierde karakter nodig had. Nog een levensecht personage. Dat heeft me heel veel tijd gekost. En het schrijven ging met tussenpozen. Soms maandenlang niet, dan weer wel. Het grappige is dat ik het begin van het verhaal en de allerlaatste regel al klaar had op de eerste dag dat ik ermee bezig ging.”
Zijn partner vond het allemaal geweldig. “Er zitten ook wat passages in over seks. Eefje is een promiscue vrouw. Iemand met vrije opvattingen. Dan moet je dat ook een rol geven.” Hij begint te lachen. “Maar het is geen Jan Cremer, echt niet gedetailleerd, maar puur functioneel. Dat vond mijn partner wel bijzonder. Maar niet dat ze het erg vond of zo.” Of er een vervolg komt? “Misschien wel. Als dit boek goed wordt ontvangen, wie weet… Ik vind het echt leuk om te doen. De laatste vijftig pagina’s heb ik geschreven in een flow. Daar heb ik echt van genoten!”
Het Laatste Kwartier telt 214 pagina’s en kost 20,50 euro. Het boek is verkrijgbaar bij Boek & Kantoor Korten in Olst. Het kan in elke boekenzaak besteld worden: ISBN-nummer 9789402243093 of in de webwinkel van uitgever staging2.boekscout.nl (onder vermelding van de naam van de auteur of de titel van het boek).
Meer foto's


