Elektrische auto (of op waterstof)?
Een auto, nu op benzine/diesel, wil dat wel elektrisch? Noorwegen laat zien dat het mogelijk is: vorig jaar (2017) is al 51% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch. Daar wordt over 7 jaar (2025) een nieuwe auto op benzine/diesel verboden. Je betaalt er veel minder belasting voor elektrisch rijden en je mag bij file op de busbaan, allemaal redenen waarom de elektrische auto daar populair is. Terwijl deze auto’s nog een kleine actieradius hebben en er nog weinig keus is. Maar dat gaat enorm veranderen, door ontwikkelingen van de batterijen. Elk jaar neemt de actieradius met 7% toe en daalt tegelijk de prijs, zodat over 7 jaar de actieradius 60% is gestegen van nu 200 km (goedkoopste) à 600 km (Tesla) naar 320 à 1000 km. Automerken, die eerst niets van elektrisch wilden weten, zijn haastig aan het werk gegaan en tonen elektrische prototypen die in 2020 op de weg komen. Bijvoorbeeld VW, die komt na de Kever en de Golf nu met de derde generatie Volkswagen: de ID.
De elektrische Volkswagen ID is supergestroomlijnd (geen zijspiegels maar camera’s met scherm, verzonken deur handle, dichte wielen). Hij wordt in Zwickau gebouwd in serieuze aantallen: 1500 per dag, ofwel 400.000 per jaar. Daarnaast gaan ze de elektrische BUZZ (VW bus) en CROZZ (een SUV) produceren, waarbij vooral de BUZZ prachtig is geslaagd, als retro versie van het klassieke busje. Je elektrische auto laadt je thuis: net zoals nu je je smartphone elke dag aan de lader hangt. Het nadeel dat het laden van de batterij lang duurt, heb je dan alleen als je langer van huis weg bent. Dan moet je onderweg laden, wat een half tot heel uur duurt; maar dat is over een aantal jaren minder, dankzij nieuwe ontwikkelingen als de snellaad solid-state lithium batterij.
Er zijn ook automerken die inzetten op de waterstof (H2) auto. Maar wie nadenkt ziet dat dit onzin is: je kunt maar op drie plaatsen in Nederland H2 tanken. Erger nog is het lage rendement: eerst moet van elektriciteit H2 gemaakt worden, die moet vervoerd naar een tankstation, getankt, en in de auto (in een brandstofcel) omgezet in elektra voor de elektromotor van de auto. Dat hele proces (aanmaak, distributie en brandstofcel) heeft een rendement van 35%. Terwijl een batterij een rendement van 90% geeft, je thuis kunt laden, en er al honderden openbare laadpunten zijn in Nederland. Vergeet het maar, ondanks promotie van de Shell en autofabrikanten: H2 wordt het niet.
Elektrische aansluiting
Als in de toekomst alle energie thuis elektrisch wordt, kan je gasleiding vervallen en kunnen de pompstations voor benzine/diesel gesloopt worden. Maar je elektrische aansluiting moet dan wel ook al die energie binnenbrengen. Dat betekent 3 keer zo veel stroomgebruik thuis als nu, wat soms wel kan, maar vaak ook niet. Je zekering moet groter, bij oude huizen moet de netkabel dikker, de transformatorstations in de wijk moeten zwaarder. De elektriciteitsopwekking in Nederland moet meer worden om het gas, benzine en dieselgebruik te compenseren. Je valt thuis in de categorie grootverbruiker, waardoor je veel minder belasting betaalt, maar wel meer voor je elektrische aansluiting moet betalen, terwijl je gasvastrecht vervalt. Tanken onderweg hoeft haast nooit meer, maar als je je batterij buitenshuis moet opladen kost dat wel meer tijd. Het zijn interessante ontwikkelingen.