Noem me een ouderwetse lul, maar ik ben dol op folders. Mijn vrouw en ik maken er vaak een echt momentje van. Dan doen we allebei onze joggingbroek aan en gaan we met het pakketje folders heel jut-jullerig op de bank zitten. Soms maken we aantekeningen. De ene aanbieding geldt vanaf woensdag, de ander is een weekendaanbieding en voor de derde moeten we een bon uitknippen. Je moet er niet te licht over denken, dat folders kijken.
Zo’n ja-ja-sticker, daar zie ik enorm tegenop. De enige manier om dan nog mijn geliefde folders te ontvangen, is namelijk door zo’n lelijke sticker op de brievenbus te plakken. Het zou je toch gebeuren. Heb je alle blaadjes voor het huis weggeveegd, de ramen gezeemd, plantjes bijgeknipt. Kortom, de hele voortuin is tiptop in orde. MAAR JE HEBT EEN LELIJKE STICKER OP JE MOOIE KOPEREN BRIEVENBUSKLEP.
Goede alternatieven zijn er amper. Natuurlijk ken ik de digitale nieuwsbrieven met al diezelfde aanbiedingen erin. Inmiddels ben ik, al dan niet bewust, op zo’n twaalfhonderd nieuwsbrieven geabonneerd. Toch gooi ik ze allemaal ongelezen weg. Ook het appje met alle digitale folders iedere week vers op mijn mobiel kan me niet bekoren.
Als de ja-ja-sticker hier ooit zijn intrede doet, gooi ik het op een akkoordje met de bezorger. Ik wil geen lelijke sticker, maar wel de fijne folders. En als hij dat onthoudt bij zijn wekelijkse rondje, zal ik hem met Kerst rijkelijk belonen.