Home / archiefcentraal / peter moorman overvolle treinen raalte zwolle v v

Peter Moorman is gemeenteraadslid voor D66 in Raalte. Wekelijks doet hij verslag van zijn ervaringen. 

peter moorman overvolle treinen raalte zwolle v v

Al meerdere keren heeft onze fractie aandacht gevraagd voor de overvolle treinen op het traject Raalte – Zwolle v.v. met name in de spits. De balkons staan propvol en in Heino kunnen reizigers soms niet meer instappen vanwege de drukte. Dit is niet iets van de laatste maanden, maar speelt al veel langer. De komst van een nieuwe vervoerder, Keolis, heeft dat niet kunnen veranderen. Het gemeentebestuur van Raalte heeft op vragen van mij aangegeven dat het nog niet optimaal is, maar dat er meer treinstellen ingezet gaan worden. Omdat de signalen over de beperkte capaciteit bleven binnenkomen, hebben we als D66Raalte een meldpunt ingesteld. In nog geen twee weken ontvingen we hierop 15 meldingen. Vooral de eerste paar dagen stroomden de klachten binnen.

Veel melders geven aan dat er maar één treinstel rijdt tijdens de spits, terwijl er minstens twee treinstellen nodig zijn, want dan is het nog erg vol en kun je niet zitten. Eén persoon geeft aan dat de trein vanuit Heino zo vol zat dat de reizigers niet mee konden. Dit komt vaker voor. Daardoor komt deze persoon te laat op school en leraren accepteren niet dat ze elke keer te laat is in de les.

Een andere melder geeft aan dat de trein van 7.30 uur uit Heino weer overvol zat. Als tip geeft hij mee dat van dit treintype ook een dubbeldeks uitvoering leverbaar is. Bovendien meldt hij dat het in/uitchecken op het station Zwolle een probleem is. Bij de poortjes nabij de AH is slechts één poortje beschikbaar voor Blauwnet. Dit levert een lange wachtrij op, terwijl de overige NS-poortjes niet of nauwelijks worden gebruikt.

Hoewel het meldpunt pas kort in de lucht is ben ik van mening dat bovenstaande signalen moeten worden opgepakt. Ik heb daarover contact met de D66-fractie in Provinciale Staten. De provincie is namelijk de opdrachtgever voor de spoorlijn Enschede – Zwolle en kan de vervoerder opdracht geven om, in ieder geval tijdens de spits, meer treinstellen in te zetten.

Ik wil iedereen die heeft gereageerd hartelijk danken, maar doe tegelijkertijd de oproep om te blijven melden op onze site. Want met meer meldingen, krijgen we meer inzicht en kunnen we meer druk uitoefenen.

Lees ook

Hans de Kort: Windturbines

(ingezonden brief) Hans de Kort is weer in de pen geklommen om zijn ongenoegen over …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.