henk schreij over rijden in een elektrische auto

Dit werd het leukste cadeautje dat ik hem op zijn verjaardag heb gegeven. Ook het goedkoopste (nul euro) want de eerste maand was inschrijven gratis. We hebben meteen een rondje door Amsterdam gereden en na 20 minuten de auto ergens geparkeerd, waarbij de App liet zien dat het € 4,75 kostte, automatisch afgeschreven. De elektrische Hyundai is een prachtige, grote, luxe auto, met automatische versnelling (altijd bij EV’s) en snufjes als achteruitrij camera, TomTom via de App. En niet te vergeten Smart Cruise Control en Keep Your Lane, waarmee je de auto al aardig zelfrijdend is. Als je deze aanzet houdt je auto zijn snelheid, remt als je voorganger remt, geeft gas als die weer optrekt en blijft in dezelfde baan. Met automatische noodstop om een botsing te voorkomen, ook bij fietsers en voetgangers.

Het was alsof ik in de toekomst keek, wanneer bijna de hele wereldbevolking in een stad woont, mensen geen eigen auto hebben maar autodelen, en auto’s zelfrijdend zijn. De Hyundai is nog niet echt zelfrijdend want stoplichten ziet die niet, inhalen kan die niet en snelheidsbeperkingen negeert die. Maar het duurt niet lang meer: Uber heeft net 24.000 (!) Volvo’s gekocht om in 2019 een zelfrijdende taxiservice te starten, Google is met hetzelfde bezig. We gaan interessante tijden tegemoet, en het einde van de benzine/diesel slurpers kan wel eens sneller komen dan gedacht. Vooral ook omdat EV’s veel efficiënter zijn. Zelfs als ze stroom uit kolencentrales gebruiken, zorgen ze voor ze maar 50% van de CO2 uitstoot van brandstof auto’s. Maar natuurlijk moet dat niet en gaan ze op duurzame stroom werken.

Meer foto's