De Schoonhetenseweg is al enkele jaren een groot probleem. De weg geniet als honderden jaren oude eikenlaan een beschermde status als Rijksmonument en is een laan van landelijk belang voor de Bomenstichting, maar desondanks wordt de laan door sluipverkeer aan flarden gereden. Er geldt een inrijverbod tijdens spitsuren dat niet wordt gehandhaafd. Er zijn 193 overtredingen per vijf kwartier. Een auto en een tegemoetkomende vrachtauto kunnen elkaar niet passeren, een van de twee moet de berm in en zo sneuvelen voortdurend wortels van de oude eiken en worden de eiken beschadigd. Kinderen moeten over de weg naar school, het is levensgevaarlijk. Er gebeuren regelmatig ongelukken. Alder Diesch heeft het op 29-11 duidelijk beschreven in het Weekblad voor Salland.
Vanuit het Landgoed Schoonheten is er een reeks brandbrieven gestuurd naar de gemeente Raalte. Maandenlang zonder resultaat, maar uiteindelijk leidend tot een constructief gesprek met wethouder Wagenmans en zijn medewerkers in september 2016. Wagenmans was het er mee eens dat het sluipverkeer op de Schoonhetenseweg een groot probleem is en zou voor enkele maatregelen zorg dragen. De borden zouden vernieuwd worden; er zou contact opgenomen worden met de politie en er was uitzicht dat de weg bij de herstructurering voor de N35 mogelijk afgesloten zou kunnen worden bij het spoor. Een dergelijke afsluiting zou de redding van de weg zijn.
Inmiddels is het december 2017. Er zijn nieuwe borden, maar op de Schoonhetenseweg is meer sluipverkeer dan ooit. Wethouder Wagenmans lobbyt en is bezig financiering te krijgen voor een alternatieve aansluiting bij Mariënheem West met een parallelweg aan de zuidkant van de N35. Daarbij kan de Schoonhetenseweg afgesloten worden bij het spoor, maar daar is de wethouder niet voor. Hij wil de Schoonhetenseweg open houden en de inwoners van Mariënheem willen dat ook.
Dat laatste is begrijpelijk, Mariënheem wil niet omrijden en er zit misschien ook wel wat verkeer uit Mariënheem bij het sluipverkeer op de Schoonhetenseweg. Maar de wethouder, die zich zo duidelijk uitsprak dat de Schoonhetenseweg aangepakt zou moeten worden, kiest voor een variant waarbij deze oude eikenlaan via de parallelweg het volle pond van het sluipverkeer houdt. Waarom maakt wethouder Wagenmans deze draai van 180 graden? Dat is niet goed te begrijpen. Heeft hij ons voor de gek gehouden vorig jaar? Of is zijn blik vanuit zijn eigen achtergrond zo gericht op doorstroming van verkeer dat natuur en bijzondere cultuurhistorische waarden uit het zicht raken.
De consequenties zijn groot. Er moet binnen afzienbare tijd minder verkeer over de Schoonhetenseweg, anders redt de laan het niet en het blijft op deze manier ook de komende jaren veel te gevaarlijk. Landgoederen zijn kwetsbaar in deze tijd waarin het steeds drukker wordt en er steeds meer verkeer komt. Zij kunnen het alleen redden met bescherming van de gemeente. Ze zijn van groot belang voor Raalte, iedere Raaltenaar kan, zoveel hij of zij wil, wandelen in prachtige bossen en natuurgebieden en genieten van de mooie omgeving, allemaal vlakbij. Zou het niet goed zijn om daar zuinig op te zijn?
Anna Bentinck van Schoonheten
Meer foto's
