Home / archiefcentraal / d66 raalte stelt vragen over treinverbinding enschede zwolle

d66 raalte stelt vragen over treinverbinding enschede zwolle

Op 10 oktober stelde Moorman vragen aan B&W over de capaciteit van de treinstellen van de nieuwe vervoerder, Keolis/Blauwnet, op de lijn Enschede – Zwolle v.v. per 10 december. Uit de beantwoording van het college van 29 november blijkt dat zij navraag hebben gedaan bij de provincie. Daaruit komt naar voren dat de nieuwe treinstellen 25% meer capaciteit hebben dan de vervoersvraag ten tijde van de aanbesteding.

Uit recente berichtgeving in diverse media komt echter naar voren dat het traject Enschede – Zwolle met grote problemen kampt. De onderstations die voor de stroomvoorziening zorgen, zouden verkeerd zijn gebouwd en door andere fouten kan de Intercity uit Enschede niet verder rijden dan Raalte. Veel werkzaamheden zouden opnieuw moeten worden uitgevoerd. De fractie van D66 vindt deze signalen verontrustend. De vervoerscapaciteit op deze lijn was al onder de maat. Met name in de spits zijn er onvoldoende zitplaatsen. De balkons staan propvol. In Heino kunnen reizigers soms niet meer instappen vanwege de drukte. Dit is niet iets van de laatste maanden, maar speelt al veel langer.

Reeds geruime is bekend dat wegens werkzaamheden op het station in Zwolle de nieuwe Intercity, tot aan de zomer van 2018, niet verder rijdt dan Raalte. Volgens Moorman komt daarmee de capaciteit op het traject Raalte – Zwolle verder onder druk te staan. D66 vindt de beantwoording van het college onvoldoende en vraagt of B&W in overleg willen gaan met de opdrachtgever, de provincie Overijssel, om ervoor te zorgen dat de capaciteit op korte termijn op orde is.

De schriftelijke vragen zijn bijgevoegd.

Lees ook

Collecties historische publicaties deels samengevoegd

Rijnbrink, Athenaeumbibliotheek en Historisch Centrum Overijssel ondertekenen convenant REGIO – Als geïnteresseerde in historische publicaties …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.