Home / archiefcentraal / brett diesel

brett diesel

Maar toch. Waarom rijdt een dochter van het Franse SNCF sinds kort van Zwolle naar Heino, naar Raalte, naar Nijverdal en verder het Twentse land in? En waarom krijgen ze daarvoor van de provincie, via ProRail, een 1800volts bovenleiding ter beschikking waardoor ze geluidloos met hun fonkelnieuwe blauw/witte treinstellen naar 140 km/u kunnen flitsen?

Op de tankplaats in Zwolle vul ik de laatste DM90, de gele Buffel. Ter afscheid. De diesel kolkt in de tank. Nog een kleine tien minuten voor de finale klik van het vulpistool. De Cummins motoren draaien stationair met hun typische geluid. De geur van de brandstof ga ik misschien nog wel het meest missen. En deze momenten op de late avond en in de vroege ochtend. Met in de verte de station omroep, die de laatste reizigers de weg probeert te wijzen en dichterbij, op de loopbrug, de geluiden van het opgewonden uitgaanspubliek.

842 liter geeft het display aan nadat de pomp is afgeslagen. Morgen zullen de dieselstellen worden afgevoerd, als oude koeien naar het abattoir. Het is nu aan het frisse Keolis om mijn geboortegrond te doorkruisen. De abstracte Europese aanbesteding wordt daarmee een hopelijk stipte en veilige dagelijkse werkelijkheid voor de Overijsselse treinreiziger.

www.brettsnap.nl
brettcolumn@hotmail.com

Lees ook

Sportief en Gezond peiling in Raalte

RAALTE – De gemeente Raalte, GGD IJsselland en het Sportbedrijf Raalte vragen alle inwoners van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.