plaatselijke belangen ontevreden over informatievoorziening n35

Tomson verbaast zich over de moeite die het kost om tekeningen, plannen en onderzoeken in de openbaarheid te krijgen, zodat zij als afgevaardigden met hun achterban kunnen overleggen en gefundeerd kunnen reageren. “Aan de ene kant is RWS heel loyaal, hebben ze alle tijd om met de PB’s te praten, maar aan de andere kant wordt cruciale informatie voor een goede beeldvorming zo lang mogelijk achter gehouden”, vertelt hij.

“We hebben inderdaad begrepen dat de Plaatselijk Belangen zich niet voldoende geïnformeerd voelen”, reageert Fred Tank van Rijkswaterstaat. “Daar hebben we ook wat mee gedaan, zo is onze website uitgebreid met meer informatie.” Tank vraagt nog even geduld van de Sallanders. “We verstrekken de informatie op het juiste moment en op de juiste manier. Daarbij geef ik toe dat we wel iets achterlopen op de planning.”

Omliggend wegennet
Op 2 oktober heeft Tomson bij de informatieavond over het traject Heino-Noord RWS gevraagd om tekeningen van de geplande verbeteringen. Met veel moeite zijn die nu kort voor de bijeenkomsten gepresenteerd. Begin oktober is ook gevraagd wat de gevolgen van de geplande verbeteringen aan de N35 voor het omliggende wegennet betekenen. Wat doet het met de verkeersintensiviteit en de veiligheid in bijvoorbeeld Mariënheem? “RWS meldde dat zij dat in beeld hadden gebracht en deze zouden delen. Vreemd genoeg hebben we deze nu zeven weken later nog niet gehad.”

“Die rapportage over gevolgen voor omliggende wegen hebben wij zelf pas deze week ontvangen”, legt Tank uit. “We hebben de tijd nodig om die rapportage te beoordelen en er zelf iets van te vinden. Pas daarna kunnen we het verder verstrekken. We hadden wel eerder wat cijfers, maar die waren ook voor ons nog niet definitief.”

Cijfers
Bij de inloopbijeenkomsten die deze week gehouden worden, heeft RWS nu toegezegd de cijfers te presenteren, zodat de bezoekers erop kunnen reageren. Tomson: “RWS heeft alle tijd gehad om de cijfers te bestuderen en verwacht nu van de Plaatselijke belangen, de aanwonenden zonder specialistische kennis, om daar toch per direct en adequaat op te reageren. Dat is geen communiceren en brede gedragenheid creëren”, stelt Tomson. Hij begrijpt niet wat de reden is. Het politieke besluit in december moet een breed gedragen steun vanuit de samenleving hebben, is een voorwaarde. “De burger als ambtelijk apparaat iets voorleggen en eigenlijk geen andere keuze laten dan ‘amen’ zeggen op het voorstel, is niet meer van deze tijd.”

Tank: “Ik snap de zorgen van de Plaatselijk Belangen. Maar wij doen ook onze uiterste best en hebben ons daarbij te houden aan werkafspraken. Het staat iedereen overigens vrij om ons zelf vragen te stellen over de N35. Dat kan tijdens de informatiebijeenkomsten, maar ook daarna. En hoeveel tijd is er nodig? Wij streven ernaar omwonenden voldoende tijd te geven om een mening te vormen.”

Vragen en zeuren
Tomson is gepikeerd en vraagt zich af of zij als belangenbehartigers van die vele duizenden Sallanders wel serieus worden genomen. Nico Dijkman van de verkeerscommissie in Mariënheem onderstreept zijn woorden. “Het is eenrichtingsverkeer bij RWS. Alles is gericht op de doorstroming en veiligheid van de N35 en niet op de veiligheid op de wegen eromheen. Bij alles wat we doen moeten we vragen, zeuren om informatie en die krijgen we niet of mondjesmaat en nu moeten wij donderdagavond instemmen met dat plan?” Hij vervolgt: “De lokale politiek moet 20 december beslissen over het project, maar de veiligheid van haar eigen inwoners wordt in dit plan niet meegenomen. Daar moeten ze zich goed van bewust zijn”.

Meer foto's