Home / archiefcentraal / eerste ontwerpen n35 bij haarle bekend

eerste ontwerpen n35 bij haarle bekend

Het huidige kruispunt van de Stationsweg met de N35 bestaat uit een voorrangskruispunt waarbij de N35 voorrang heeft. Door de drukte op de N35 is het lastig de weg over te steken of op te draaien voor het verkeer. In verband met de doorstroming van de N35 is er volgens RWS geen mogelijkheid om de kruispuntvorm te veranderen in een VRI of rotonde. Er wordt daarom een bajonetkruising voorgesteld.

Met deze oplossing is het voor het (landbouw)verkeer mogelijk in twee keer over te steken en is er voor de fietsers een ruime middenberm waarin de fietser zich kan opstellen. De oversteek voor de fiets komt dan aan de oostzijde te liggen, zodat deze goed te bereiken is vanaf de Koersweg en de Meijerinksweg. De (niet officiële) oversteekplaats daar wordt dan afgesloten.

Molenweg / N35
De kruising van de Molenweg met de N35 bestaat in de huidige situatie uit een VRI. Er doen zich momenteel twee ongewenste situaties voor:
– Tijdens de spits staat er een lange rij auto’s opgesteld die de N35 op willen. Door deze filevorming komt het fietsverkeer in het geding en zijn de aansluitende parallelwegen lastig te bereiken.
– De weg is relatief smal waardoor het lastig is voor vrachtverkeer de scherpe bochten te halen. Dit veroorzaakt extra stagnatie in de doorstroming op de Tunnelweg.

In het voorlopige ontwerp worden de volgende aanpassingen voorgesteld:
– Door het fietsverkeer los te maken van het gemotoriseerde verkeer ontstaat er een veiligere situatie voor de fietsers. Er is een nieuw vrij liggend fietspad gesitueerd over de bestaande sloot ten zuiden van het kruispunt. Het fietsverkeer kan zo op een veilige manier gebruik maken van het kruispunt.
– Een tweede voorstel voor aanpassing aan het kruispunt is het verbreden van de bogen in het ontwerp, zodat vrachtverkeer elkaar beter kan passeren. Een extra optie is om de kruisingen met de parallelwegen te voorzien van een kruis op de weg waarmee wordt voorkomen dat het wachtende verkeer de doorstroming van de parallelweg tegenhoudt.

Bijeenkomsten
Op 20, 23 en 27 november organiseert Rijkswaterstaat bijeenkomsten waarbij belanghebbenden de voorlopige ontwerpen kunnen bekijken en hierop reageren. In december 2017 nemen de bestuurders een besluit over de uitvoering van de maatregelen.

Lees ook

Carolien Jonkman: Ome Jan

Mijn ome Jan is overleden. Hij was mijn peetoom. Toen hij ziek werd, is aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.