Home / archiefcentraal / burgerbelangen blijft bij groene overkapping n35

burgerbelangen blijft bij groene overkapping n35

De handtekeningenactie start met het verspreiden van een huis-aan-huis flyer in Raalte-Noord (donderdag in de brievenbus) die tot zondagavond 3 december 18.00 uur ingeleverd kan worden bij de Arendshorst 22, Venebrugge 24, Nachtegaal 9 en bij Jumbo Raalte-Noord.

Het alternatieve plan van BurgerBelangen gaat uit van een overkluizing van maximaal 250 meter van de N35 (een deel van het traject tussen Kruispunt Bos en de hoge brug bij Beaphar) in de vorm van een groen verblijfsplateau. Op dat plateau komen wandel- en fietspaden bij elkaar, die beginnen in de wijken, het centrum en bij de sportvelden. Dat deel van de N35 moet dan wel eerst verdiept worden. Bovenop de N35/viaduct ontstaat zo een groen voetgangers- en fietsersgebied, inclusief een parkachtige aankleding met verlichting en bankjes. Vanuit dit plateau worden vier fietspaden aangelegd naar de bestaande infrastructuur van Noord en het centrum.

Alles hoeft niet in een keer te gebeuren, zo stelt Ben Nijboer van de inmiddels door de recente overstap van CDA-raadslid Petra Hegeman twee leden tellende fractie in de Raalter gemeenteraad. “Door dit als eindplaatje voor ogen te houden, kun je daar de komende jaren stap-voor-stap naartoe werken. Hierdoor verandert de huidige barrière tussen Raalte-Noord en centrum steeds meer in een mooie, groene en duurzame verbindingszone.”

Een schatting wat dit plan zou gaan kosten en hoe lang de uitvoering ervan duurt, heeft hij nog niet. “Dat is moeilijk in te schatten, maar het kan volgens mij binnen het beschikbare budget. Bovendien kan het gefaseerd uitgevoerd worden waarbij de fietsverbindingen steeds het uitgangspunt blijven. Je hoeft ook niet meteen het hele gebied te doen.”

‘Teveel geld’
Nijboer presenteerde het plan in de raadspleinsessie van 13 november, maar kreeg geen steun van het College van Burgemeester en Wethouders. Volgens het College zouden de hellingen naar het plateau te steil voor fietsers worden. Bovendien moet een deel van de N35 verdiept worden en dat zou te veel geld kosten. BurgerBelangen ziet dat heel anders. “Er wordt slechts een deel van de N35 verdiept, er wordt bespaard op de aanleg van dure fietstunnels en er is een gefaseerde uitvoering mogelijk.”

Nijboer legt zich dan ook niet neer bij de afwijzing. “Nee, zeker niet. Zolang de schop nog niet in de grond is gezet, geven we de strijd niet op en zoeken we naar kansen om het tij te keren. Simpelweg omdat dit met afstand het beste plan is voor de inwoners van Raalte. Bovendien houden we ons hiermee aan de afspraak met de inwoners uit het verleden: de N35 op termijn verdiept”. zo stelt hij.

Inloop
Tijdens de bijeenkomst op 2 december kunnen belangstellenden op ieder gewenst tijdstip binnenlopen. Elke 20 tot 30 minuten start een presentatie en is er gelegenheid om vragen te stellen. “Wij willen met name de inwoners van Raalte-Noord graag de gelegenheid geven zich hierover uit te spreken. Het gaat immers vooral ook over hun woonplezier en veiligheid.”

Lees ook

Ingezonden brief: ‘De twee adviesraden in het Sociaal Domein moeten blijven’

Herman Kamphuis, ombudsman PvdA Raalte, is opnieuw in de pen geklommen. Ditmaal breekt hij een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.