Wat heeft de Ganzepanbrug nou te maken met kruispunt Bos? Waarom is er wel geld voor een vierbaansweg tussen Nijverdal en Wierden, terwijl Mariënheem met lege handen staat. De afslag bij Jan Steen wordt afgesloten, maar wie wordt daar beter van? Hoe zit het nou met het tegengaan van sluipverkeer over de Pruimersallee: dat zou toch geregeld worden?
De afgelopen week waren er weer bijeenkomsten in Mariënheem en Heino, waar als belangrijkste verwijt van inwoners klonk: D’r is niks veranderd. Zie luustert niet. Zie könt net zo goed het geld in zak hoal’n. Een grote ofslag veur vier huuzen, mar veur de Hagenweg hebt ze gin cent òver. Snap ie’ut?
De reacties van de provincie, gemeente en rijk zijn telkens gelijk. “Wij kunnen er niets aan doen. Wij houden ons aan het bestuursakkoord”, zegt Rijkswaterstaat. “Het is een rijksweg, hè”, zeggen provincie en gemeente. Intussen wordt er niet bijgezegd dat de heren drie jaar geleden zelf een handtekening hebben gezet onder een contract dat zegt dat er maar 1,8 miljoen euro is voor heel Mariënheem en geen cent voor de Hagenweg. Het zijn hun kaders waar RWS zich nu krampachtig doorheen worstelt.
Het is nog eens extra verwarrend geworden omdat diezelfde bestuurders zo her en der hebben gezegd op zoek te gaan naar extra geld (voor de traverse bij Mariënheem, voor de rondweg om Mariënheem, voor een verdiepte Ganzepanbrug, voor.., voor…) maar intussen bleef de knip dicht. Het komt de geloofwaardigheid niet ten goede.
Ook de collega-raadsleden worden zo langzamerhand onrustig. Achter de schermen is de afgelopen weken het nodige gebeurd, waar ik op deze plaats niet nader op in zal gaan.…. De onrust is in ieder geval tekenend.
Tijdens een rondje hardlopen merkte ik dat ik liep te peinzen over de vraag wat er nu toch aan de hand is. Waarom toch al die onrust en dat gedoe.
Nu volg ik de N35-ontwikkelingen al ruim 10 jaar. Ik ben er intussen oprecht van overtuigd dat alle bestuurders en raadsleden écht graag zouden zien dat de pot-met-groot-geld snel voorbij gaat komen. En iedereen is ook zeker bereid daar tijd en energie in te steken. Geen grammetje twijfel. Maar.. hoe is het dan mogelijk dat er toch zoveel ontevredenheid en onrust is?
Al ploeterend over de modderpaden van ’t Reelaer kreeg ik het plaatje weer scherper. Een plausibele verklaring voor de onrust is dat er geen gedegen gemeentelijk basisplan ligt voor de héle N35. Het leidt tot ad hoc-oplossingen, stokpaardjes, tot verdeeldheid en tot inwoners en PB-besturen die teleurgesteld in de kou staan. Het leidt tot voorstellen die nauwelijks uit te leggen zijn. Met de laatste weken bovendien de bizarre dreiging dat diezelfde voorstellen er doorheen worden gejast ‘omdat er op 20 december een besluit moet worden genomen’.
Met als gevolg dat 750.000 euro wordt gestopt in een afslag waar vier auto’s per dag oversteken, en 0 cent voor de afslag met 500 auto’s en zwaar vrachtverkeer. Dat er geen parallelweg komt omdat een eigenaar niet wil meewerken, terwijl elders boeren gedwongen worden land af te staan. Dat inwoners van Raalte-Noord worden opgezadeld met grijze fietstunnels, zonder te kijken naar het effect op de lange termijn. Dat kruispunt Bos wordt opgeknapt, waarna de files met 100% zekerheid verplaatst worden naar de afslag Ommen. En dat de doorstroming bij Mariënheem het dorp juist onveiliger maakt. En het kruispunt met de Almeloseweg afstevent op het volgende infarct….
Normaal zou je verwachten dat een verstandig bestuurder dan ingrijpt en zegt: “Ho, stop! Time-out! Zijn dit écht de beste voorstellen voor onze inwoners?” Niet een papieren contract van drie jaar geleden moet immers leidend zijn, maar het belang van de inwoners en van de veiligheid.
Is al het werk en zijn alle bijeenkomsten dan overbodig geweest? Nee, absoluut niet. Alle studies, debatten, en verhitte discussies en inbreng van de inwoners hebben een geweldige bak met informatie, inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Goud! Maar dat moet je wel verzilveren.
Het is dan domweg niet wijs is om snel allerlei besluiten er doorheen te drukken. Integendeel. Maak heel even een pas op de plaats. Gebruik de komende maanden (veel langer hoeft dat echt niet te duren) om een gedegen plan voor de hele N35 te maken, en bepaal dán welke maatregelen echt een bijdrage leveren aan de veiligheid op zowel de N35 als op omliggende wegen.
Of zoals Nico Dijkman van PB-Mariënheem tijdens de bijeenkomst van de Raad op Pad vanuit zijn hart opriep: “Wij vragen geen geld. Wij vragen alleen om de goede besluiten te nemen”. Beter kan ik het niet samenvatten.
Ben Nijboer, raadslid BurgerBelangen.
Meer foto's
