De nieuwe trein wordt een elektrische Flirt-trein die gebouwd is door de Zwiterse treinfabrikant Stadler. Stadler heeft voorheen al zestien elektrische Flirt-treinen in opdracht van Keolis Nederland aangeleverd.
De intercity zou in totaal 18 minuten sneller zijn dan de stoptrein die nu het traject aflegt. Echter zit er nog een kleine maar aan het verhaal. Wegens werkzaamheden op het station in Zwolle zal de intercity niet verder rijden dan Raalte tot aan de zomer. De intercity zou, als de werkzaamheden op Station Zwolle klaar zijn, stoppen bij Raalte, Nijverdal, Almelo en Hengelo.
De trein is van alle gemakken voorzien
In de trein zijn aan veel technische en praktische voorzieningen gedacht. Zo is de trein voorzien van wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen om de telefoon op te laden, zowel in de eerste als in de tweede klas. Daarnaast zijn er informatieschermen, gelijkvloerse instap en een rolstoeltoegankelijk toilet.
“De tweede klas kenmerkt zich door een hoog niveau. Het verschil met de eerste klas is nauwelijks te zien. Wat opvalt zijn de glazen deuren en tussenpanelen die zorgen voor een zicht door praktisch de hele trein.”
Veiligheid
“In de treinen zijn camera’s aanwezig. Daarnaast reizen er altijd medewerkers Service & Veiligheid mee op onze treinen. Zij zijn er om de vragen van onze reizigers te beantwoorden, controleren vervoerbewijzen en grijpen in wanneer de situatie daar om vraagt. Deze gastheren en –vrouwen zorgen ervoor dat onze medewerkers en reizigers zich prettig en veilig voelen aan boord van onze treinen”, aldus Emile Broersma.
Meer foto's
