Home / archiefcentraal / henk schreij duurzaam eten en drinken 1

henk schreij duurzaam eten en drinken 1

Een paar eenvoudige regels kunnen helpen. De belangrijkste is: EET ETEN en geen “samenstellingen” (bewerkt voedsel met talloze stoffen om het houdbaarder, lekkerder, goedkoper, mooier, kleurrijker te maken). Koop eten dat gewoon bederft.

Koop geen eten waar op staat dat het zo gezond is. Gezondheidsclaims zijn onzin, kijk maar in het verleden. Eerst werd dierlijk vet (roomboter) afgeraden en moest je plantaardig vet eten. Plantaardige olie werd gehard waardoor we het schadelijk transvet binnenkregen. Vet werd daarna helemaal verbannen en extra suiker werd toegevoegd om de smaak te compenseren. Toen werd suiker verbannen en kregen we andere koolhydraten met zoetstof. En nu deze in de ban gaan verzinnen “ze” weer wat anders. Ze, dat zijn de voedselfabrikanten, Unilever, Nestlé, Danone, Proctor, Kraft, Heinz, e.a. Daarom mijn advies: Koop eten waarvoor je geen reclame ziet; eet wat door mensen is klaargemaakt en niet door een fabriek.

De tweede regel is, EET VOORAL PLANTEN. Vlees op zich is niet ongezond, maar we eten er veel te veel van. Als je toch vlees neemt, eet dan geen rood vlees, maar vis of kip. En als je toch rood vlees neemt, eet dan echt vlees en niet het samengestelde als worst, gehakt, ham, e.d. Je wilt niet weten wat daar in gaat (als je het wel wilt weten, kijk dan een uitzending over wat een slachthuis doet met ingewanden, bloed en orgaanvlees). Er zijn plaatsen op de wereld waar mensen in goede gezondheid heel oud worden, en die mensen eten meest vegetarisch, met soms wat vis of kip. Wil je eenvoudig vleesminderen, koop dan geen vleeswaren meer voor op brood. Dat scheelt in vleesgebruik en er zijn genoeg smakelijke andere mogelijkheden.

Groenten, volkoren brood  en (eiwitrijke) bonen zorgen voor vezels in de darmen; ze voeden daar gezonde bacteriën, zorgen voor een snelle doorgang en kunnen de kans op darmkanker en andere darmkwalen aanzienlijk verkleinen. Zorg voor een kleurrijk maal op het bord, dat staat mooi en zorgt ervoor dat je gevarieerd eet. Stap af van de eeuwige “vlees, aardappelen en groente” maaltijd en probeer eens te wokken, een ovenschotel, een maaltijdsalade. Eet ook veel meer fruit, vooral uit eigen land.

Probeer zoveel mogelijk groenten van het seizoen te eten in plaats van groenten uit verre landen. Of anders groenten uit moderne Nederlandse kassen of groenten die met de vrachtwagen komen uit Zuid-Europa. In moderne Nederlandse kassen (op aardwarmte of duurzame energie) worden tomaten en komkommers verbouwd. Koop vooral geen groenten die in de winter met het vliegtuig uit Afrika of Zuid-Amerika komen, bijvoorbeeld asperges, peultjes, aardbeien. Het argument dat het ook veel energie kost om deze groente te telen in een kas, is deels wel waar. Maar, het watergebruik in het buitenland is in deze redenatie niet meegenomen. Er wordt zoveel water onttrokken voor de teelt ervan, dat tot in de verre omgeving de kleine boertjes hun gewassen zien verdorren, omdat het grondwaterpeil is gedaald.

Eet niet te veel, (te) dikke mensen lopen grote risico’s op suikerziekte, gewrichtsziekten, hartkwalen, spataderen. Laat frisdrank, met al zijn suikers, staan. Drink koffie en thee zonder suiker, als je er eenmaal aan gewend bent, lust je geen koffie of thee met suiker meer. Groente, fruit, volkoren brood en peulvruchten geven met veel vezels snel een vol gevoel, waardoor je vanzelf minder eet en afvalt.

Lees ook

Lezing over de laatste tsarina in Dorpshuus

HEINO – Ruslanddeskundige Marie-Thérèse ter Haar verzorgt op woensdag 13 november een lezing in het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.