Daar zaten ze dan. Gelouterde krachten uit de horecawereld met decennia ervaring in hun eigen restaurant en soms zelfs tot op het niveau van een Michelinster. Maar erg enthousiast over hun debuut op het proeverijfestival dat komend weekend (8 tot en met 10 september) op het terrein van de Herenhof in Raalte zijn derde editie beleeft. Het heeft z’n effect op de organisatie, op de andere deelnemers en –naar verwachting- ook op de bezoekers.
Voorzitter Peter Walter spreekt dan ook graag over een mooie mix van oudgedienden en jonge honden. Nieuw binnen de In de Smaak zijn Buuffie’s Proeflokaal in Heino, Reimink Heeten, Beleef Events in Wesepe en Van Jan uit Raalte. Plein 7 uit Raalte en Jan Steen uit Heino zijn na een jaar afwezigheid teruggekeerd op het oude nest en gebleven zijn Nostalgie Roalte, de Bagatelle, Joop van den Enk Catering, Bekedam Events, Brasserie Zwakenberg en BorrelzZ.
Sfeer nabootsen
Marlinde Baarslag van Buuffie’s Proeflokaal vindt haar deelname aan In de Smaak een leuke manier om “letterlijk de promotie op tafel te leggen. Natuurlijk doen we regelmatig allerlei activiteiten in het kader van PR en reclame, maar dit is de beste manier om ons imago neer te zetten. Zeker als je weet dat we ons niet alleen binnen Heino op de kaart willen zetten, maar de kring graag groter maken.”
Reken er dus maar op dat Buuffie’s gaat uitpakken. “Als je hoort, wat ik voor mezelf heb opgeschreven om mee te nemen, dan kun je gerust spreken over een restaurant in het klein”, zegt Marlinde lachend om er vervolgens serieus aan toe te voegen dat het tijdens een proeverijfestival niet alleen draait om eten. “Wij willen nadrukkelijk de sfeer van het Proeflokaal in Heino nabootsen. Persoonlijk vind ik dat we als horeca voor een deel beleving verkopen. Dat is ook de reden dat we de Green Egg meenemen. Dat zorgt voor geur en kleur.” Tot slot benadrukt ze dat ze het geweldig vindt om met collega’s samen op te trekken. “De meesten ken ik wel vanuit de vergaderingen van Horeca Nederland, maar nu zie je iedereen aan het werk. Samen! En dat is mooi.”
Publieksprijs
Net als vorig jaar kunnen de deelnemers aan In de Smaak een mooie prijs winnen, namelijk de Rabobank Publieksprijs. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het om een stemming onder de bezoekers. Het publiek kan tijdens het festival aangeven welke horecagelegenheid het lekkerste eten presenteert, het beste gastheer- c.q. gastvrouwschap etaleert en de meest sfeervolle inrichting heeft. Het winnende restaurant wordt zondag om 18.00 uur bekend gemaakt door Paul Maas van Rabobank Salland. Onder de inzendingen wordt een diner voor twee personen bij het winnende restaurant verloot.
Smaak Selfie
Bezoekers van In de Smaak worden opgeroepen een bijzondere selfie te maken. Daarmee kunnen ze een diner voor twee personen winnen. Het kan gaan om een culinaire foto van henzelf met één van de gerechten, een foto met iemand uit de vrienden- of familiekring of een ludieke foto met een link naar In de Smaak. Zolang de foto maar in het bewuste weekend en op het festivalterrein is gemaakt. De bedoeling is dat de foto wordt gedeeld via de Facebook-pagina van In de Smaak. Wie niet beschikt over Facebook kan de Smaak Selfie versturen via het speciale e-mailadres selfie@indesmaakraalte.nl, dan zet de organisatie het voor je op Facebook. De foto’s kunnen tot en met zondag 10 september 19.00 uur worden verzonden. Na het festival wordt zo snel mogelijk de meest originele foto gekozen en bekend gemaakt via staging2.indesmaakraalte.nl. De winnaar krijgt een diner voor twee personen aangeboden bij de deelnemer die op de slotdag de Rabobank Publieksprijs 2017 wint.
Meer foto's
