Judith de Rijk (rechtsachter) en Hanneke Stegeman (linksachter) kijken tevreden toe hoe Nathalie Kloosterboer, echtgenote van de Sallandse Boer 2017, druk is met kinderen in het kalverhok.
Dat Judith en Hanneke met hun initiatief begonnen, heeft alles met hun eigen jeugd te maken. Beiden zijn boerendochters, opgegroeid op boerderijen in Enter en Almelo. “Wij weten hoe mooi onze eigen jeugd op de boerderij was, al was het natuurlijk ook heel hard werken, maar veel kinderen uit de stad hebben geen idee meer waar hun voedsel vandaan komt. Met ‘Lekker Boer’ zorgen we voor een beleefprogramma met een duidelijk verhaal.”
Hun samenwerking ontstond eigenlijk bij toeval. Hanneke, communicatiedeskundige, wilde vorig jaar als medeorganisator van foodfestival Gouden Lepel in Apeldoorn, echte koeien laten zien, maar kon die niet direct vinden bij boeren. Via Judith, toen nog werkzaam in Arnhem en nu als ZZP’er aan de slag bij DLV Advies in Deventer, lukte dat wel. Het klikte tussen de beide Twentse boerendochters, waarna het idee voor ‘Lekker Boer’ ontstond.
Spelenderwijs
Er werd gekozen voor een start in Zwolle en Deventer, enerzijds omdat daar gewoon meer kinderen zijn, anderzijds omdat juist in die steden de afstand tot het platteland het grootst is. Rond die twee steden werden zo’n tien boeren en boerinnen gevonden die mee wilden werken. Boerinnen als Nathalie Kloosterboer in Oxe, de echtgenote van de Sallandse Boer 2017, en Nieske Neimeijer in Heino met haar biologische varkens. “Als Lekker Boer zorgen we voor een programma waarbij de kinderen spelenderwijs iets leren. Dat staat voorop, we geven ze op een speelse manier mee hoe hun voedsel gemaakt wordt.”
Afgelopen jaar ging het om groepen kinderen uit de BSO, niet uit het reguliere onderwijs. Die keuze heeft een duidelijke reden. “Scholen hebben al een heel druk programma. Ze hebben hier ook weinig of geen budget voor. Bij de BSO is de organisatie voor ons beter bereikbaar.”
Komend jaar wil ‘Lekker Boer’ de activiteiten verdubbelen en moeten er twee nieuwe grote steden in Oost-Nederland bij komen. “We zoeken nu heel bewust partners. Bedrijven uit de voedselketen en zorg, maar ook gemeenten, provincies. Wij weten met onze achtergrond en expertise hoe je zoiets aanpakken moet. Ook zijn we in gesprek met landbouworganisatie LTO.”
Vergoeding
“Eigenlijk zijn we vorig jaar maar gewoon begonnen, zonder uitgebreid marktonderzoek of zo, want we vinden gezonde voeding en de waardering van de boer als voedselproducent belangrijk. We zien dat het contact tussen boer en burger weg is. Om dat te herstellen moet de agrarische sector nog een grote slag slaan,” vertelt Judith.
Kunnen boeren niet zelf die bedrijfsbezoeken organiseren? “Jawel, maar er komt veel bij kijken. Je moet een aansprekend concept neerzetten, je bent druk met marketing en werving, je moet een administratie bijhouden, een programma aanbieden. Lang niet elke boer of boerin heeft daar tijd voor of zin in. Via Lekker Boer zorgen wij voor continuïteit en structuur, we ontzorgen de boer of boerin. De deelnemende bedrijven krijgen ook een nette vergoeding. Onze ervaring is dat boeren en boerinnen graag praten op en over hun bedrijven, dat is echt hun eigen stek. En het is leuker dan je bijvoorbeeld op social media altijd maar moeten verdedigen tegen kritiek.”
Info op http://staging2.lekkerboer.nl/
Meer foto's
