Home / archiefcentraal / tekortschietende veiligheid salland twentetunnel gevolgen voor hulpverlening

tekortschietende veiligheid salland twentetunnel gevolgen voor hulpverlening

Dat meldt RTV Oost.

Bij branden met extreem hoge temperaturen is de tunnel geen uur maar slechts 22 minuten bestand tegen de hitte. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is gebleken dat het beton van de tunnel niet voldoet aan de brandwerende eisen.

Het resultaat van dat onderzoek leidt er niet toe dat de tunnel dicht gaat. Het risico weegt niet op tegen de kans op calamiteiten die kunnen ontstaan als vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen dwars door het centrum van Nijverdal moet worden geleid.

Minder tijd om de tunnel in te gaan bij brandbestrijding
De mindere brandveiligheid van de tunnel heeft wel directe gevolgen voor de hulpverlening, meldt Coes. “De huidige protocollen moeten worden aangepast. Nu bekend is dat de tunnel bij extreme branden – bij voorbeeld als een tankauto in brand vliegt – het maar 22 minuten houdt, dan zal de brandweer sneller een afweging moeten maken of ze de tunnel nog wel in kan. De aanrijtijden van de brandweer moeten van die 22 minuten worden afgetrokken en dan heb je niet veel tijd meer om nog de tunnel in te gaan of die zo snel mogelijk vrij te maken. Het kan betekenen dat je moet beslissen tot het meteen afsluiten van de tunnel. Maar dat is ook weer afhankelijk van de intensiteit van de brand.”

Rijkswaterstaat gaat onder leiding van de minister bekijken of op korte termijn maatregelen moeten worden genomen om de brandwerendheid van de tunnelwand te verhogen. Coes verbaast zich er over dat Rijkswaterstaat niet eerder heeft ontdekt dat de tunnel tekort schiet in de brandveiligheid. “Er gingen jaren aan voorbereiding vooraf aan de tunnel en dan komt dit om de hoek kijken. Ongelooflijk.”

Lees ook

Jaarverslag: SallandWonen tevreden, maar ook zorgen over financiën

RAALTE – Corona of niet, SallandWonen heeft de belangrijkste projecten die gepland stonden voor het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.