Ik heb natuurlijk meteen teruggemaild: “Mag ik misschien eerst een paar keer gooien voordat ik jullie beoordeel?” Het is de recensie-maffia ten top. Altijd moet je maar weer laten weten wat je ergens van vindt. Toen ik laatst een dagje weg regelde via dagjeweg.nl kreeg ik zes mailtjes. Ik kan veel hebben, maar bij nummer zes (“Nu nagenieten met je eigen fotomagazine”), was voor mij de maat vol. Sindsdien stuur ik ze iedere dag een foto van ons dagje uit. Kunnen zij ook lekker nagenieten.
Het speelt trouwens niet alleen online. Ook mijn Kia-dealer doet mee aan de recensie-flauwekul. Zo kreeg ik na een grote beurt een formulier in mijn handen gedrukt met daarbij een heus ingestudeerd praatje: “De cijfers 7 en 8 staan bij ons voor gematigd tevreden. Als u tevreden bent, kunt u ons een 9 of een 10 geven.” Kia had zelfs heel brutaal de 9 en de 10 al omcirkeld.
Nog even en de recensie-maffia slaat ook toe in supermarkten. Het past er namelijk naadloos achter, kijk maar: heeft u lege flessen ingeleverd? Spaart u koopzegels? Mag ik uw bonuskaart? Spaart u mee voor een dagje weg? Spaart u dinosauruskaartjes van Freek Vonk, moestuintjes, smurfen of wuppies? Wilt u de bon mee? Want vond u van het assortiment? Welk cijfer geeft u de kaasafdeling? Zou u de leverworst aanraden aan uw buurman?
Het schijnt dat de mens in 2020 gemiddeld zes uur per dag kwijt zal zijn aan het schrijven van een recensie. Na slapen en werken is het straks dus de nummer drie op de lijst van bezigheden die het meeste tijd kosten. Wat vond u trouwens van deze column? Als u hem heeft uitgelezen, kunt u mij een 9 of een 10 geven.
Meer foto's
