Home / archiefcentraal / henk schreij over waarom zou ik een elektrische auto kopen

henk schreij over waarom zou ik een elektrische auto kopen

Koop je nu een (nieuwe) auto, en wil je het milieu zo veel mogelijk ontzien, dan is een hybride auto de betere keuze. Ze zijn wel duurder, maar je verdient dat terug doordat je minder benzine gebruikt. Het is hetzelfde als bij isoleren, dubbel glas en zonnepanelen: je investeert extra en krijgt er een lagere energierekening ervoor terug.

Een hybride auto heeft twee motoren, een verbrandingsmotor en een elektromotor, die ook als dynamo kan werken. Er zijn twee redenen waarom een hybride zuiniger is. In plaats van remmen, gebruikt een hybride de dynamo om te remmen en zo de accu op te laden. Daarmee is 90% van de remenergie later weer te gebruiken om te rijden. Alleen bij een noodstop wordt er echt geremd. Scheelt ook in onderhoud: bij een hybride auto hoef je haast nooit remblokjes te vervangen. De tweede reden is wat ingewikkelder. Een verbrandingsmotor heeft een bepaald toerental waarop die op zijn zuinigst loopt. Een hybride auto laat de motor op dat toerental werken, en als dat teveel energie levert wordt het overschot via de dynamo opgeslagen in de accu. Is de accu vol dan stopt de verbrandingsmotor en rijdt de auto elektrisch. Door slimme elektronica merk je daar niets van. Die elektronica schakelt ook de stroomrichting om als je achteruit wilt rijden (dat kan alleen elektrisch). En de elektromotor is ook de startmotor, bij de eerste keer wegrijden, maar ook bij de “aan/uit” tijdens het rijden.

 

Max Verstappen heeft een Renault motor in zijn Red-Bull Formule 1 raceauto. Technisch haalt zijn auto het niet bij de Mercedes raceauto, die sinds 2014 superieur is, o.a. door zijn hybride motor. Vorig jaar kon Max nog winnen van de Ferrari’s, maar nu die dit jaar ook een hybride motor hebben gekregen lukt het niet meer zo goed. Met een hybride motor wordt de energie uit het afremmen opgeslagen in de accu en gebruikt voor extra acceleratie bij het uitkomen van de hairpin. Ook in de langzamer stukken draait de motor extra hard om de accu op te laden zodat die op het lange rechte stuk extra topsnelheid kan geven. In de racerij noemen ze het een ERC (energy recovery system), en al die extra techniek en elektronische regeling is best betrouwbaar zoals Mercedes en Ferrari laten zien. Zoals nu ook in gewone auto’s de hybride regeling en techniek heel betrouwbaar is. Totdat de “volledig elektrische” auto voldoende actieradius heeft en betaalbaar is, is dit de meest duurzame manier van autorijden.

Lees ook

Rustpunt De lange Pier geopend in Lettele

LETTELE – Aan de Butersdijk in Lettele is sinds mei dit jaar een nieuw rustpunt …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.