Dat meldt RTV Oost.
Deze nieuwe uitvliegroute is twintig kilometer korter, vermindert het aantal ernstig gehinderden met 45 procent, komt niet over stiltegebieden in de natuur en zorgt ook nog voor een lager brandstofgebruik en minder uitstoot, aldus de deskundigen.
‘Ontzettend blij’
Directeur Meiltje de Groot van Luchthaven Teuge: “Wij zijn ontzettend blij dat er zo’n goed alternatief voorhanden is. Met alle voordelen die dit alternatief biedt, inclusief het feit dat die niet over Teuge heen loopt, is het een route you can’t refuse!”
De voorgenomen vliegroute van het Rijk betekent sluiting van het Nationaal Paracentrum Teuge en bedreigt daarmee het voortbestaan van Luchthaven Teuge. De alternatieve route maakt een oplossing mogelijk voor de periode tot aan de herindeling van het luchtruim in 2023.
Betrokken
De gezamenlijke politieke partijen in de regio willen betrokken worden bij die herindeling, die naar verwachting kan leiden tot hogere vlieghoogtes en daarmee minder hinder voor inwoners van Gelderland en Overijssel.
Luchthaven Teuge heeft de alternatieve route vandaag gepresenteerd, in samenspraak met werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden en Gelderse en Overijsselse gemeenten. Staatssecretaris Dijksma beloofde in juli na een storm van protest dat ze een ‘second opinion’ zou laten maken door het Engelse adviesbureau Helios.
Volgens VNO-NCW en Luchthaven Teuge heeft Helios het nieuwe plan al ingezien. Helios zou het alternatief ‘operationeel acceptabel’ vinden. Het plan komt volgens Helios in aanmerking voor een nadere beoordeling. Dijksma wil in november een definitief besluit nemen.
Meer foto's
