Home / archiefcentraal / booijink veevoeders steunt al 66 jaar stoppelhaene

booijink veevoeders steunt al 66 jaar stoppelhaene

“Eigenlijk is het simpel; het was zeker in die beginjaren een agrarisch feest voor de boerenstand. En dat zijn onze klanten,” zo vat vader Gerard, de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf midden in het Raalter centrum, kort en kernachtig samen. “Tegenwoordig zou je het maatschappelijk verantwoord ondernemen noemen, maar het is natuurlijk ook gewoon een machtig mooi feest dat we zelf heel graag vieren,” zo voegt zoon Giel, de vierde generatie, er direct aan toe.

Veel is er in die 66 jaar veranderd, bij het bedrijf en bij Stöppelhaene. In de begintijd ging het om hand- en spandiensten met hooi en stro en wat geld. “Misschien een paar honderd gulden in die beginjaren,” zo schat Gerard in. “Maar voor de festiviteiten op de Varkensmarkt werd destijds ook de elektriciteit bij ons gehaald.” Booijink zelf was toen nog een regionaal voederbedrijf met klanten in pakweg 20, 25 kilometer rond Raalte. “Belangrijk voor ons was toen vooral de grote agrarische beurs tijdens Stöppelhaene. Daar kwam je jouw klanten tegen, daar sprak je met boeren. Ook de toenmalige coöperaties zoals ABTB en CAVV deden dat. Rond 2001, het jaar van de MKZ, kwam daar een einde aan, maar die beurs was toen al minder belangrijk geworden,” zo herinnert Gerard zich.

Groei
Net als Stöppelhaene is Booijink flink gegroeid, zeker na de fusie in 2000 met Booijink Luttenberg, eigendom van een neef. In dat fusiejaar werd er nog 110.000 ton voer voor varkens en koeien geproduceerd, nu komt er jaarlijks al 180.000 ton uit de drie productielocaties in Raalte (varkens), Luttenberg (rundvee) en Rijssen (biologisch). “Met klanten in heel Overijssel, maar ook in Noord-Nederland, het Westen en Brabant. We zijn best trots op die groei, jaarlijks een paar procent. Plus de export, dat is steeds belangrijker geworden. We produceren voor exporteurs containers met tonnen veevoer voor bijvoorbeeld de Soedan, de VS en Oost-Europa. Dit voorjaar hebben we in Borne een bedrijf voor voer voor rundvee en varkens overgenomen, die hebben flink wat grote klanten in Oost-Duitsland.”

“Waarom wij nog steeds groeien als middelgroot familiebedrijf in een markt voor steeds minder maar grotere boerenbedrijven? Omdat we kwalitatief goed voer kunnen maken en er hier korte lijnen zijn met de klant. Ons motto is al die jaren hetzelfde gebleven; ‘Groot genoeg om te concurreren, klein genoeg om u te kennen’. Of wij in die 66 jaar meer veranderd zijn dan Stöppelhaene? Ik denk dat we beide flink gegroeid zijn, dat we ook beide bewezen hebben ondernemend te zijn. Stöppelhaene is dan wel een stichting met heel veel vrijwilligers, maar ook daar is het elke keer belangrijk dat ze genoeg inkomsten hebben om de jaren erna door te kunnen gaan.”

Sponsorschap
Passend in deze nieuwe tijd is het sponsorschap van Booijink bij het grote agrarisch seminar dat op vrijdag tijdens het Sallands Oogstfeest in de Leeren Lampe wordt gehouden. Vorig jaar was dat nog een andere voerproducent als sponsor. “Toen stond er zo’n grote wagen van De Heus bij de Lampe, midden in ons Raalte zeg maar. Dat vond ik eigenlijk maar niks. Ik heb er even over nagedacht, het ging om een aardig bedrag, maar heb besloten om dat als Booijink te gaan sponsoren dit jaar, samen met LTO-Salland,” zo geeft Giel eerlijk toe.

Ongeveer dezelfde afweging maakte hij toen gevraagd werd om ‘Salland Boert en Eet Bewust’ te steunen. “Daarbij gaat het om Sallandse boeren die aan het publiek laten zien hoe en waarom zij hun werk doen. Hier in Salland hebben veel mensen nog wel kennis van het agrarische leven, maar zeker in de Randstad wordt dat echt steeds minder. Ik was bij een bijeenkomst in Diepenveen van Salland Boert en Eet Bewust en daar kun je met boeren praten. Uiteindelijk betalen zij ons, dus moet je zorgen dat ze met ons voer winst kunnen maken. Vergeleken met vroeger zijn boeren actiever geworden, meer ondernemend. Ze bellen direct op als ze iets willen weten. Vroeger werd er meer gewacht tot onze mensen langskwamen. Eigenlijk zijn er nu geen boeren in de oude betekenis meer, het zijn agrarische ondernemers geworden.”

Prachtig feest
Toch ging en gaat het bij hun 66-jarige steun aan Stöppelhaene nooit alleen om zakelijke redenen, zo geven vader en zoon toe. “Het is gewoon een prachtig feest waar we in Salland heel trots op mogen zijn. We zijn hier bij het bedrijf altijd druk, zes dagen per week, het hele jaar door, alleen op donderdagmiddag liggen we altijd plat als het oogstcorso langskomt,” zo vertelt Gerard.

Zijn zoon gaat bijvoorbeeld graag naar de donderdagavond op het Stoppelveld. “Praten met vrienden, met relaties, genieten van de sfeer en de muziek en natuurlijk een biertje erbij.” Ook vrijdagmiddag bij de ROJA-verkiezing (Raalter Ondernemer van het Jaar) zijn vader en zoon ook al jaren van de partij. “Laat van ons de 66-ste Stöppelhaene maar weer beginnen.”

Lees ook

Carolien Jonkman: Luisteren

Steeds meer mensen luisteren naar zichzelf en zijn zich bewust van wat er in hun …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.