Niet de veredelde kramen van de weekmarkt, maar een keurige ontvangst in mooie tenten. En niet een aanbod van kruudmoes, balkenbrij of de lange lummels van Robby, maar bijzondere culinaire hapjes. Zo werd ik zelfs overgehaald tot het nuttigen van een kangoeroeburger, maar dat wil ik toch niet aanraden.
Samen met het Bierfestival Raalte en straattheaterfestival Streetlive leverde In de Smaak heel wat reuring op. Reuring is een woord dat bestuurders en ondernemers graag en veel gebruiken. Helaas, die samenwerking is gesneuveld, niet iedere organisator kon meer door dezelfde deur. Ook in het dierenrijk passen een ooievaar en een zwaan niet bij elkaar zeg maar. U leest er trouwens weinig van in de media want alle organisaties hebben goede PR-mensen.
In de Smaak gaat nu op eigen benen verder, twee weken eerder (8, 9 en 10 september) op de niet echt sfeervolle Herenhof. De achterblijvers Bierfestival en Streetlive gaan natuurlijk ook verder, twee weken later, en krijgen zelfs een nieuw zusje; een culinair evenement met kunst. Of een kunstevenement met culinaire genoegens, daar wordt nog hard over gedacht. Het resultaat; twee festivals kort na elkaar in september in Raalte waarbij een lekkere hap gegeten kan worden. Terwijl Stöppelhaene ook nog maar net achter de rug is.
Het lijkt me op zich niet verkeerd. Wat mij betreft kunnen er niet genoeg feestjes of evenementen zijn, groot of klein, met of zonder oordoppen. Toch vrees ik dat er nu concurrentie komt. Niet alleen richting de hooggeachte bezoekers die veel keuze krijgen, maar ook richting de in deze tijd noodzakelijke sponsors en de deelnemers. Zo kondigde In de Smaak onlangs trots twaalf culinaire stands aan, inclusief nieuwkomers en oudgedienden. Mooi zo’n uitbreiding, zeker omdat nu de hele gemeente Raalte culinair vertegenwoordigd is. Toch hoef je geen grote kroegloper of restaurantbezoeker (of beide) te zijn om direct te zien dat een paar bekende Raalter restaurants in het rijtje ontbreken. Ik vermoed dat diezelfde ontbrekende restaurants twee weken later in actie komen tijdens het nog naamloze kunstzinnige en culinaire evenement.
Die september-drukte kan een mooie kans bieden aan gezamenlijke hoofdsponsors; de Diëtistenpraktijk VIP en de sportscholen Lifestyle en Vital bijvoorbeeld. Of misschien kunnen die zelf in oktober een groot ‘Weer Fit en Slank-festival’ organiseren. Met natuurlijk lekkere caloriearme hapjes.
Meer foto's
