Het idee voor Doorpakken Salland ontstond tijdens het Economisch Werkatelier vorig jaar, een tweedaagse bijeenkomst waarmee de gemeente Raalte zaken als lokale economische groei, innovatiekracht en versterking van de concurrentiepositie regionaal en landelijk aan de orde stelde.
Henny Zomer, Ed den Besten, Gé Satink en Joop van den Enk (de laatste drie komen in het bestuur van de nieuwe coöperatie) gingen aan de slag met het vliegwiel-idee; hoe kun je bereiken dat al die ideeën die ook in Salland leven ook echt uitgevoerd worden? Het viertal werd daarbij geïnspireerd door de vorig jaar door De Feestfabriek (organisator van o.a. de Zwarte Cross) en Grolsch opgerichte stichting Pak An. Liever dan het geld eenmalig aan een dure band als Coldplay te besteden wilden de oprichters bijdragen aan ideeën ‘die de Achterhoek beter maken’.
Whisky
In een jaar tijd werden er al 135 uitgewerkte plannen ingediend, waarvan een derde deel al is gerealiseerd. De bijzondere, eigen stijl van PR en publiciteit van de mensen van de Feestfabriek droeg bij aan de bekendheid. Van alle kanten stroomden plannen en ideeën binnen; pop-up restaurants in leegstaande panden, een mindful kaartenspel voor kinderen, een life design label, een dorpsontbijt, een bootcampbos, een website met hotspots, films over integratie en educatie, een festival der ambachten, de eerste Achterhoekse whisky, een boek vol bijzondere Achterhoekers en groenteproductie in eigen beheer. In totaal werd er in het eerste jaar al een halve ton aan besteed, maar een veelvoud daarvan als de spontane medewerking van coaches en bedrijven wordt meegerekend.
Netwerk
Omdat ‘Doorpakken Salland’ uiteraard niet de beschikbare financiële middelen van de Achterhoekse grote broer heeft, wordt hier vooral ook ingezet op de speurtocht naar goede ideeën en naar de mensen die willen en kunnen helpen om die te realiseren. “Je ziet nu vaak dat er zoveel goede ideeën zijn, maar dat die niet voldoende van de grond komen. Soms omdat er geen geld is, soms omdat zo iemand niet het juiste netwerk of de goede contacten heeft om zijn idee uit te voeren. Wij kunnen de coaches leveren of voor een lening zorgen om dat idee uit te werken. Doorpakken Salland wil vooral ook gaan verbinden; diegene met het idee en de coaches en bedrijven die kunnen helpen,” zo leggen Henny Zomer en Joop van den Enk uit.
Criteria
Komen alle ideeën in aanmerking? Zomer: “We gaan nog criteria uitwerken, maar in principe moeten het ideeën zijn die bijdragen aan een beter Salland en die van waarde zijn voor deze streek. Je hoeft niet meteen alles in geld, economie of werkgelegenheid uit te drukken, maar die ideeën moeten Salland wel versterken of beter maken. Een voorbeeld? Ik heb zelf wel eens gedacht aan een Sallandse snack in de vorm van een klompje. Of kruutmoes gaan exporteren. Dat zijn natuurlijk zo maar wat losse en gekke ideeën, maar van het soort waar we in Salland wat aan hebben. Ze zouden meer bekendheid van de streek, maar ook arbeidsplaatsen kunnen opleveren als het een succes wordt.”
5.000 euro
Op de startavond maandag 19 juni in het Hoftheater worden bestuursleden (gestreefd wordt naar een bestuur van vijf leden) en tientallen coaches gevraagd. Bovendien kunnen er al tien ideeën gepresenteerd worden tijdens zogenaamde pitches. Voor het beste idee ligt een cheque van 5 mille klaar. “We beginnen nu in de gemeente Raalte, maar we rekenen erop dat Doorpakken Salland zich als een inktvlek over heel Salland zal uitspreiden”, zo benadrukken Zomer en Van der Enk.
Aanmelden, vragen en meer info via; info@doorpakkensalland.nl
Meer foto's
