Home / archiefcentraal / gerlant trekkerkenteken goede zaak

gerlant trekkerkenteken goede zaak

Landbouwwoordvoerders in de tweede kamer trokken van leer. Jacco Geurts van het CDA: “Dit is gewoon boeren pesten, een sector die het toch al zo moeilijk heeft, nog meer belasten”, citeerde de Telegraaf. Ook Helma Lodders van de VVD had iets van de zelfde strekking, het leek wel of zij al weten dat de formatie niks wordt en er weer verkiezingen aankomen. Bull shit zoals dit had ik al even niet meer gehoord. Het kenteken is iets waar elk voortuig op de openbare weg mee is uitgerust in heel Europa. Het zorgt voor transparantie en ook voor zelfbewustzijn, hoe jij je zelf gedraagt in het verkeer. Big brother is watching you, dat idee.

Het Kadaster maakte onlangs bekend een tool verder te hebben ontwikkeld. Daardoor kunnen wegbeheerders beter monitoren hoe en waar die boeren langs gaan en hoe zij daar hun wet- en regelgeving op aan kunnen passen. Maar men maakte ook een grote pas op de plaats. “We zien dat wegbeheerders worstelen met de plek op de weg voor landbouwverkeer. De landbouwvoertuigen hebben geen kenteken, waardoor het onduidelijk is om hoeveel verkeer het gaat.” En: “Maar we weten nog onvoldoende over de beweegredenen van agrariërs. Wellicht mijden ze verkeerslichten en drempels. Landbouwverkeer laat zich lastig modelleren”.

Het probleem van de geleerden is dat ze geen idee hebben hoe en wat. Zonder kenteken komt er dus nooit een regel dat de trekker over de rondweg mag in plaats van door de dorpskern, laat staan dat ze 40 of 50 mogen rijden. Vanuit de sector zelf kwam veel gemopper. Betutteling, geldverkwisting en noem zo maar op via sociale media. Onzin, het biedt kansen voor een sector die stelt transparant te zijn. Juist in die transparantie in het verkeer hebben zij nog veel te winnen.

In de officiële auto-theorieboeken, die jonge mensen te leren krijgen als zij een rijbewijs willen halen, staat als waarschuwing letterlijk vermeld: “Houd er ook rekening mee dat de tractor plotseling kan afslaan. De verlichting, en dus ook de remlichten en de richtingaanwijzers, werkt vaak niet. Houd er rekening mee dat de bestuurders vaak jong en onervaren zijn.” Dat lijkt me nog al wat te zeggen over de sector. Het CBR dat examens afneemt op basis van dit gegeven. Cowboys bij elkaar, zo staan ze dus bekend.

De apk-plicht voor trekkers, die komt er vanaf volgend jaar, daaraan heeft Nederland zich binnen de EU gecommitteerd. De kosten die daar bijhoren dus ook, en als we het auto-theorieboek moeten geloven is dat maar goed ook. De wegbeheerders zweten met het vraagstuk hoe die cowboys te reglementeren en te zorgen dat, als ze over die provinciale weg gaan, ze zich ook aan de regels houden. De transparante sector zelf steigert als een klein kind en blijft voorlopig nog anoniem door de woonwijken van hun cliënten racen. Om de kosten van een paar tientjes voor een kenteken en het dan raar vinden dat burgers niks met die boeren hebben…

gerlant@sallandcentraal.nl
 

Lees ook

Bootcamps voor sporters met beperking

REGIO – Om fit aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen organiseren de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.