Home / archiefcentraal / waardering consumenten voor raalte licht gedaald

waardering consumenten voor raalte licht gedaald

Dit onderzoek vormde het middelpunt van een kleine politieke rel. Nadat de gemeente het rapport in 2015 had ontvangen, gebeurde er vervolgens niks mee. PvdA-gemeenteraadslid Arie van der Wilt ontdekte het bij toeval omdat de Enschedese onderzoekers het al een jaar geleden op internet plaatsten. Hij diende prompt een motie van afkeuring in, maar die kreeg geen meerderheid in de Raalter raad. Verantwoordelijk wethouder Jacques van Loevezijn had geen verklaring en beloofde uit te gaan zoeken wat er precies fout is gegaan. Over de inhoud van het onderzoek werd nauwelijks gesproken.

Er staat veel meer in het rapport. Raalte heeft voor de dagelijkse boodschappen de eigen verzorgingsfunctie op peil gehouden, maar is voor niet-dagelijkse boodschappen, vergeleken met 2010, achteruit gegaan. Daarbij speelt het online kopen wel een grote rol, dat wordt snel populairder en gaat ten koste van de winkelbestedingen in het eigen dorp.

Inwoners van Raalte-dorp zorgen voor het overgrote deel van alle omzet; zo’n 85 procent van de dagelijkse klanten komt uit het eigen dorp. De rest komt vooral uit de eigen gemeente en uit Olst-Wijhe. Vergeleken met 2010 gaan er iets meer Raaltenaren buiten het dorp winkelen, ook voor de gewone boodschappen. Opvallend is dat het centrum van het dorp ook omzet inlevert ten gunste van overige locaties in Raalte-dorp zoals de winkels bij de Kwartel in Raalte-Noord.

Lager
Bij de niet-dagelijkse, meestal grotere boodschappen zijn de cijfers duidelijk minder gunstig. Alleen de winkels voor doe-het-zelf en bloemen doen het goed; respectievelijk 88 en 79 procent van de omzet in deze twee sectoren komt van de eigen inwoners. Bij kleding en woninginrichting ligt dat anders, veel Raaltenaren gaan daarvoor naar elders. Vooral Zwolle en in mindere mate Deventer zijn daarbij in trek. Elektronica wordt door Raaltenaren vooral online gekocht, een beeld dat in veel dorpen van ongeveer dezelfde grootte hetzelfde is.

Het gemiddeld aantal bezoeken aan de Raalter winkels blijft ongeveer gelijk, alleen de omvang van de groep die 1 tot 3 keer per maand komt steeg van 35 naar 45 procent. De nabijheid van het dorpscentrum en de aanwezigheid van bepaalde winkels en producten zijn de drie belangrijkste redenen om te komen. Het hele aanbod van winkels en de sfeer spelen een kleinere rol. De auto blijft verreweg het meest populair, maar de fiets heeft vergeleken met 2010 terrein gewonnen. De veiligheid en de bereikbaarheid van de winkels worden erg gewaardeerd, maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld het aantal winkels en de sfeer. Bij zes van de negen onderzochte kwaliteits- en waarderingsaspecten scoort Raalte-dorp gemiddeld lager dan andere plaatsen van deze omvang.

Bereikbaarheid
Voor Heino is hetzelfde onderzoek gehouden. Hier zijn de eigen inwoners goed voor 65 procent van de omzet aan dagelijkse boodschappen, de rest komt uit de andere dorpen in de gemeenten Raalte (21 procent) en Dalfsen (6 procent). Vergeleken met 2010 steeg het aantal Raaltenaren en daalde het aantal Dalfsenaren dat in Heino ging shoppen. Volgens de onderzoekers is het beeld van Heino goed te vergelijken met dat van andere dorpen in de categorie 5 tot 10.000 inwoners.

Ten opzichte van het eerdere onderzoek in 2010 was de totale omzet in 2015 wel wat lager. Volgens de onderzoekers is dat opmerkelijk omdat landelijk er in die 5 jaar juist een gemiddelde omzetstijging van 4 procent was. Voor de niet-dagelijkse boodschappen zijn de inwoners van Heino vooral gericht op Zwolle, waar 28 procent heen gaat. Ter vergelijking, slechts ongeveer een derde deel van de Heinoërs prefereert voor deze grote boodschappen het eigen dorp. Wel zijn de consumenten gemiddeld tevreden. De hoogste waardering krijgt de bereikbaarheid van het winkelcentrum, de laagste beoordeling krijgt de inrichting en aankleding van de winkelstraten. De gemiddelde waardering is zelfs wat hoger dan in 2010. De bestedingen via internet zijn in Heino sinds 2010 verdubbeld; dat betekent voor de winkels in het eigen dorp nu een jaarlijks omzetverlies van 1,1 miljoen euro. In 2010 was dat nog rond de 5 ton.

Lees ook

Tienduizenden bloembollen gepoot in Raalte en Olst-Wijhe

RAALTE/OLST/WIJHE – Afgelopen vrijdag en zaterdag werden overal in de gemeenten Raalte en Olst-Wijhe bloembollen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.