Home / archiefcentraal / henk schreij over de psychologie van duurzaamheid

henk schreij over de psychologie van duurzaamheid

Alleen duurzaam energiegebruik kan ervoor zorgen dat er energie beschikbaar komt voor iedereen. Om de klimaatverandering te stoppen, of op zijn minst vertragen. Waarom zijn we zo passief met de aanpak van ons energiegebruik? Terwijl 74% van de Nederlanders zich zorgen maakt over het klimaat (bron: I&O research). Een vraag waarop ik hier wil ingaan.

We zorgen met elkaar voor teveel CO2 uitstoot, terwijl we best wat willen doen voor het klimaat. Waarom negeren (PVV), bagatelliseren (vergelijken met de USA), of overdrijven we de nadelen (horizonvervuiling)? Waarom doen we niet meer aan energiebesparing en het gebruik van groene energie?

Willen we wat bereiken dan moet de “zwijgende meerderheid” in actie komen. Die 74%, want de ontkenners (8%) en de vooroplopers (18%) hoeven niet anders te handelen. U dus, die dit leest en wel weet dat minder vliegen, minder autorijden, minder vlees eten belangrijk is, maar al genoeg negatieve aansporingen heeft gehad. Die best wat wil doen maar niet weet waar te beginnen bij een probleem dat boven zijn/haar macht ligt. Die denkt dat de overheid met klimaateisen verduurzaming moet afdwingen, bij een overheid die effectief niets doet. Een overheid die elk jaar weer andere subsidies verzint, waarbij tegen de tijd dat u ermee wilt beginnen “het potje weer leeg” is. Een overheid die zo bang is voor misbruik, dat je steeds tegen bureaucratische drempels aanloopt.

Drempels weghalen, besparing tonen, een positief beeld geven, daarmee krijg je duurzaam gedrag. Wat voorbeelden:

1. Een menukaart met vlees, vis en op verzoek een vegetarisch gerecht, werd veranderd in vis, vegetarisch en op verzoek een vleesgerecht. Waarna maar weinig mensen meer vlees bestelden.

2. In Engeland waar het dak isoleren niet goed lukte omdat de zolder leeg moest, werd een verhuisservice erbij aangeboden (tegen betaling). Waarna ze vijf keer zoveel daken konden isoleren.

3. De elektrische auto, met een tot dan toe suffig image, werd door Tesla gepromoot op acceleratie. Die zo snel is dat die de snelste BMW achter zich laat. Niemand schaamt zich voor een Tesla.

4. Zonnepanelen die nu, zelfs zonder subsidie, elk jaar meer verkocht worden. Een terugverdientijd van 7 à 8 jaar betekent een rendement van 12% à 14%, onvergelijkbaar met de rente op de bank.

5. De wasdroger/wasmachine die tegenwoordig een energielabel heeft met het jaarverbruik. Veel meer mensen kopen nu de dure energiezuinige versie omdat je kunt zien dat je het snel terugverdient.

Het ziet ernaar uit dat het voor veel mensen geen probleem is om extra geld uit te geven voor iets dat duurzaam is. Je kunt mensen zich duurzaam laten gedragen door het gewenste gedrag te stimuleren, de voordelen te noemen (ook voor de eigen portemonnee) en drempels weg te nemen.

Lees ook

Nieuwe tassen voor D-radiation en Moovz

MARIËNHEEM – Bouwbedrijf Hoogeslag BV in Mariënheem heeft de danseressen van de Raalter dansgroepen D-radiation …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.