Achteraf een farce. Jarenlang immers kregen b&w en met name wethouder Wagenmans, de volledige vrijheid dit besluit effectief te traineren. De genadeklap kwam toen laatstgenoemde vorig jaar met een voorgekookt plan kwam om kruispunt Bos zodanig te reconstrueren dat een verdiepte aanleg van de N35 definitief onmogelijk werd. De ondertunneling van de N35 voor fietsers deed de rest.
Dit afwijkende gedrag werd beredeneerd met het argument dat een verdiepte N35 duurder is, waardoor de uitvoering enkele jaren zou opschorten. Zou dat erg zijn? Nee. Een dergelijk project moet minstens honderd jaar standhouden en dat mag gerust duurder zijn dan het knullige plan dat vorige week door de gemeenteraad tot hamerstuk werd verklaard en waardoor Raalte straks definitief in tweeën wordt gedeeld door kilometerlange, met graffiti vervuilde, geluidwerende schermen.
Ton Schurink, woordvoerder van de werkgroep ‘N35 Verdiept Rechtdoor’, probeerde tijdens de raadspleinsessie het tij nog te keren, maar hij praatte, alsof hij niet bestond, tegen een muur van onverschilligheid. Hij voelde zich totaal niet serieus genomen. Een lange stoet burgers met dezelfde frustrerende ervaring ging hem hierin voor.
Het is buitengewoon jammer dat de Raalter politiek niet willens is om goede argumenten van andersdenkenden bij hun besluitvorming te betrekken. Raalter politici beschouwen burgers als vijanden die, door ze links te laten liggen, buitenspel worden gehouden. En daar zijn ze enorm bedreven in. Dezelfde politici hebben inmiddels nog een ander effectief middel gevonden om hun inwoners te ontmoedigen, voor het geval die het in hun hoofd halen bezwaar- en beroepsprocedures te starten. Noem het financiële uitzuiging. Ik kom daar binnenkort op terug.
En Wagenmans? Hem is het gelukt ons dorp definitief te splijten.
Hans de Kort
Raalte
Meer foto's
