Home / archiefcentraal / gerlant pitchen

gerlant pitchen

De raad op pad is een fenomeen wat dit jaar nieuw is en ze komen in elke kern. Waar ze tot nu toe geweest zijn schuiven ze na de tijd met bakken met geld. In Luttenberg bijvoorbeeld hebben ze na jaren van zeuren nu toch verharding van een pad gekregen. In Heeten ging het over bomen, prompt een ander groen beleid. Dat word in de raad dan benoemd door politici ‘we hebben allemaal gehoord hoe het leeft in dat dorp, daar moeten we dus wat mee’.

In Laag Zuthem zijn ze al geweest. Een paar pitchers maar allemaal eigenlijk het zelfde. Verkeersveiligheid als thema. Al jaren een hete angel. Sluipverkeer, hard rijders en een verkeerde indeling van de straten als gevolg van een mislukt en nooit geëvalueerd pilot project in 2000. Ook dat is opgepakt. Een team van ambtenaren heeft serieus plannen gemaakt, voor meer dan een miljoen en dat vorige week gepresenteerd. Zelf was ik eerder die avond tegast in Lierderholthuis bij plaatselijkbelang en de voorzitter vroeg of ik wilde pleiten voor een fietspad langs de wetering, zodat ze sneller naar Zwolle kon. Toen ik in Zuthem kwam was dat al meegenomen in de plannen. Ik vind het een raar idee, zij heeft dus haar huiswerk in politiek Raalte goed gedaan.

De Kolkweg en Langeslag opnieuw ingericht, een nieuw fietspad langs de wetering. Een zogenaamde fietssnelweg voor mensen uit de buurtdorpen, zodat ze sneller naar Zwolle kunnen. En, de komgrens aan de Zwolse kant dichter naar het dorp gebracht. Op papier ziet het er leuk uit. De Zuthemers waren niet overtuigd. Terwijl de spoorbaan wordt opgewaardeerd naar elektrisch en er straks dubbel zoveel treinen rijden, maak je van dat stuk weg in plaats van 30 nu 60 km zone, terwijl daar al de schoolkinderen van en naar Zwolle fietsen? Je moet dat stuk juist meenemen in de plannen en 30 km laten en een fietspad maken, werd algemeen gesteld.

De F35 langs de wetering werd ook afgefloten. Wie legt er nu een racebaan dwars door het dorp, langs de speeltuin. Weet je wel hoe gevaarlijk die forenzende fietsers zijn? Ze liggen plat op de fiets, oogkleppen op en hebben maar één doel. Zo snel mogelijk naar huis en ondertussen hun persoonlijke record verbeteren. Die lui gaan geen 30, dat zijn snelheidsduivels. Dit geeft nu al vaak problemen met dit volk. Ze menen dat zij alle rechten van de wereld hebben.

Ook de ‘schoolzone’ op de Kolkweg was een punt van aandacht. Bomen ingetekend midden op de weg, menig Zuthemer wist niet goed wat zich daar bij voor te stellen. De Langeslag helemaal op de kop. De bloembakken er uit en parkeren aan beide kanten van de weg. Vooral uit het buitengebied bezorgde opmerkingen. Hoe moeten ze daar straks met de trekker door? Eén auto verkeerd geparkeerd en het dorp staat dicht. De verkeersdeskundige die het plan heeft gemaakt is een man uit de stad en gaat uit van een maximale doorgang van vier meter, weet een ambtenaar, en niemand mag breder zijn dan drie meter in Nederland. Dat is wettelijk zo geregeld.

Maar daar zit hij fout. Laag Zuthem, als van oorsprong agrarisch dorp, heeft een doorgaande functie voor landbouwverkeer, waar meerdere loonbedrijven met machines doorkomen van 3.5 m breed. Zij hebben allemaal netjes een ontheffing gekregen van de overheid en zijn dus volkomen legaal. De ambtenaar slikte even en stotterde toen dat het bureau dat hen adviseert uit Amsterdam komt en die met dit soort dingen waarschijnlijk niet op de hoogte waren. Toen begreep hij ook de zorgen om de bomen in de ‘school zone’ welke hij daarvoor nog met verve had verdedigd door te wijzen naar Heino en Raalte waar dit soort concepten succesvol was toegepast.

De Zuthemers willen dus geen alledaagse oplossing. Een uitdaging voor de ambtenaar, die terug is naar de tekenkamer. De Heinoër wil een rondweg om Zuthem, dat is een zelfde idee als die verfoeilijke F35 (fietssnelweg), tenzij we het sommetje maken. Een miljoen voor 600 Zuthemers. 7000 inwoners in Heino, dan zouden er dus vele miljoenen voor Heino zijn. Als we daar nu wat van mee kunnen krijgen, dan is die inspiratie van Hiemstra niet zo verkeerd. Zoniet, dan hoop ik dat de raad kritisch meekijkt in de komende tijd.

In mijn optiek zouden we namelijk beter sluipverkeer kunnen verbieden van Heino via LZ naar Zwolle. En elke potentiële cent die je nu eventueel uitgeeft in Zuthem in de N35 kunnen steken. Daar een goede fietsverbinding richting Zwolle en de kruising bij de Ganzenpan, beter bekend als Fakkert, investeren. Dat is namelijk het punt wat nu door een kleine minderheid werd genoemd, maar de komende decennia de Zuthemse, maar ook de Heinose agenda gaat vullen, meneer Hiemstra. Regeren is vooruit zien, doekjes voor het bloeden helpen niet.

gerlant@sallandcentraal.nl

Lees ook

Brons voor GV Rats uit Raalte

RAALTE – Het Rhönradteam van Gymnastiekvereniging Rats uit Raalte heeft afgelopen zaterdag brons behaald bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.