inwoners vinden olst wijhe iets beter dan twee jaar terug

Inwoners van Olst-Wijhe konden via een burgerpeiling hun mening gegeven over hoe zij tegen de gemeente aankijken. Volgens de gemeente hebben hier veel inwoners gehoor aan gegeven.

De peiling resulteerde in een zestal rapportcijfers. De gemeente werd beoordeeld op: ‘alle inspanningen voor inwoners’, ‘zorg voor woon- en leefomgeving’, ‘samenwerking met inwoners’, ‘dienstverlening algeheel’, ‘digitale dienstverlening’ en ‘communicatie en voorlichting’. 

Vergelijk met twee jaar geleden
Op elke punt werd hoger dan een 6 gescoord. Aangezien de gemeente in 2014 een zelfde onderzoek deed, is er een vergelijking te maken (zie afbeelding 1 onderaan). De cijfers blijken weinig te verschillen. Het enige significante verschil is te vinden bij ‘Communicatie en voorlichting’. Daar ging het cijfer van een 6,5 naar een 6,7.

Vergelijk met andere gemeenten
Ook zijn de cijfers te vergelijken met andere gemeenten in Nederland (zie afbeelding 2 onderaan). Daaruit blijkt dat Olst-Wijhe op veel punten bovengemiddeld scoort ten opzicht van andere gemeenten met minder dan 25.000 inwoners en niet-stedelijke gebieden. Alleen op zorg voor de woon- en leefomgeving blijft Olst-Wijhe achter.

Verbetering
De gemeente zegt blij te zijn met de resultaten. Het ‘probleem’ op het gebied van de woon- en leefomgeving wordt herkend. De gemeenteraad heeft vorig jaar het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte vastgesteld. Dit plan wordt in de komende tijd uitgevoerd. Het is de bedoeling dat dit een verbetering van de woon- en leefomgeving gaat opleveren.

Voor vijf speerpunten (onderhoud perken en plantsoenen, samenwerking met de inwoners, dienstverlening, welzijn en zorg en verkeersveiligheid) gaat Olst-Wijhe kijken of bij de beleidsevaluaties op die terreinen in 2017 maatregelen kunnen worden getroffen. Met deze maatregelen wil de gemeente hogere tevredenheidscores bij de inwoners bereiken.

Meer foto's