In de structuurvisie voor de gemeente Olst-Wijhe wordt gekozen voor een noordelijke rondweg. Deze keuze is voor een belangrijk deel gebaseerd op een verkeersrapport van Goudappel en Coffeng. Volgens de heer Lubberding is de ontsluiting van de Industrieweg in Olst de kern van de zaak. “Deze kwestie had men onvoorwaardelijk in de planvorming moeten meenemen. Alleen dan was duidelijk geworden wat de gevolgen zullen zijn van een noordelijke of zuidelijke rondweg.”
Lubberding: “Al met al moet ik concluderen, dat de Noordelijke ontsluiting een slecht plan is, waarbij voor een deel de problematiek alleen maar zal worden vergroot. De zuidelijke ontsluiting is in alle opzichten veel beter en zal voor een veel grotere verkeersveiligheid zorgen.”
In het rapport van Goudappel en Coffeng worden volgens hem twijfelachtige aannames gedaan. “Er wordt zondermeer gesteld dat 50 procent van het verkeer in Olst doorgaand verkeer is. Ook worden er verwachtingen geschetst van de verdeling van de verkeersstromen.” De heer Lubberding waagt ernstig te betwijfelen of deze veronderstellingen wel juist zijn.
Ronduit kwalijk vindt hij dat het rekenwerk in de verkeerstudie op enkele punten volgens hem niet klopt. Bij de berekeningen van de verkeersstromen rond het industrieterrein de Meente komt hij bijvoorbeeld een verschil tegen van maar liefst 500. Er zit volgens hem dus ergens een forse fout.
Al met al vindt hij het rapport onder de maat en zeker niet geschikt om met dit rapport in de hand de zwaarwegende en verstrekkende afweging te maken in de keuze tussen een noordelijke of een zuidelijke rondweg. “Een dergelijk besluit heeft gevolgen voor de komende tientallen jaren.”
Lubberding: “Ik moet er maar vanuit gaan dat de structuurvisie inderdaad een conceptstuk is en dat het college zich niet reeds al zodanig heeft ingegraven, dat ‘ruimte voor initiatief en innovatie’ naar de burger geen loze kreet zal zijn!”
Meer foto's
